PAIH udoskonala zagraniczną sieć

opublikowano: 17-09-2019, 22:00

70 biur już działa. Teraz agencja chce usprawnić system. Jeśli test w USA się sprawdzi, będzie regionalizacja.

Zagraniczne biura handlowe (ZBH) to nowy system promocji gospodarczej. Podległe pod Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) przedstawicielstwa zaczęły powstawać w 2017 r., zastępując 49 Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy ambasadach. Dziś jest 70 ZBH na sześciu kontynentach.

— Nie będziemy otwierać kolejnych. Po fazie budowania skali dopracowujemy szczegóły modelu operacyjnego. Planujemy strategię regionalizacji. Na razie testujemy ją w USA — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.

Agencja ma sześć biur w Stanach Zjednoczonych. Od początku sierpnia obsługa klientów na tym rynku została zmodyfikowana. Dawniej przedsiębiorca mógł się zgłosić do dowolnego biura. W testowanym modelu współpraca z PAIH zaczyna się od wspólnego punktu kontaktowego w centrali, następnie firma jest przekierowywana do amerykańskiego oddziału agencji, który specjalizuje się w konkretnym sektorze — np. firmy energetyczne obsłuży ZBH w Houston, meblowe — w Waszyngtonie, a IT — w Dolinie Krzemowej.

To efekt nowej, proklienckiej strategii, którą agencja zaprezentuje przedsiębiorcom podczas PAIH Forum Biznesu 9 października. Pod koniec 2017 r., gdy działało 20 biur, czyli w pierwszym roku realizacji projektu ZBH, PAIH obsłużyła ok. 2 tys. zapytańpolskich firm. W pierwszym półroczu tego roku, gdy sieć była pełna, 109 pracowników obsłużyło łącznie 8,2 tys. firm, średnio 118 na każde biuro, a przedsiębiorcy podpisali 152 kontrakty eksportowe. Zagraniczne biura zorganizowały ponad 200 misji i spotkań i ponad pół tysiąca rozmów B2B.

Na koniec roku agencja miała 36 mln zł straty. Jak tłumaczą przedstawiciele PAIH, wynik finansowy jest tylko technicznym rozliczeniem przepływów między dotacją a kapitałem akcyjnym. Działalność PAIH finansowana jest z dwóch źródeł: dotacji z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Handlu oraz budżetu państwa. Rozbudowa zagranicznej sieci biur i ich utrzymanie kosztowały agencję w 2018 r. ok. 90 mln zł, z czego 55 mln zł zostało przekazane w ramach umowy dotacyjnej, a pozostałą kwotę agencja uzupełni z kapitału akcyjnego, którego wartość wynosi 138 mln zł. Dla porównania: z informacji „PB” wynika, że na 49 WPHI rząd przeznaczał rocznie średnio 68 mln zł.

22 tys. - tyle zapytań eksportowych obsłużyła Polska Agencja Inwestycji i Handlu w latach 2017-19. Przez ten czas polskie firmy zdobyły 400 kontraktów zagranicznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy