PAIH udoskonala zagraniczną sieć

opublikowano: 17-09-2019, 22:00

70 biur już działa. Teraz agencja chce usprawnić system. Jeśli test w USA się sprawdzi, będzie regionalizacja.

Zagraniczne biura handlowe (ZBH) to nowy system promocji gospodarczej. Podległe pod Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) przedstawicielstwa zaczęły powstawać w 2017 r., zastępując 49 Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy ambasadach. Dziś jest 70 ZBH na sześciu kontynentach.

— Nie będziemy otwierać kolejnych. Po fazie budowania skali dopracowujemy szczegóły modelu operacyjnego. Planujemy strategię regionalizacji. Na razie testujemy ją w USA — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.

Agencja ma sześć biur w Stanach Zjednoczonych. Od początku sierpnia obsługa klientów na tym rynku została zmodyfikowana. Dawniej przedsiębiorca mógł się zgłosić do dowolnego biura. W testowanym modelu współpraca z PAIH zaczyna się od wspólnego punktu kontaktowego w centrali, następnie firma jest przekierowywana do amerykańskiego oddziału agencji, który specjalizuje się w konkretnym sektorze — np. firmy energetyczne obsłuży ZBH w Houston, meblowe — w Waszyngtonie, a IT — w Dolinie Krzemowej.

To efekt nowej, proklienckiej strategii, którą agencja zaprezentuje przedsiębiorcom podczas PAIH Forum Biznesu 9 października. Pod koniec 2017 r., gdy działało 20 biur, czyli w pierwszym roku realizacji projektu ZBH, PAIH obsłużyła ok. 2 tys. zapytańpolskich firm. W pierwszym półroczu tego roku, gdy sieć była pełna, 109 pracowników obsłużyło łącznie 8,2 tys. firm, średnio 118 na każde biuro, a przedsiębiorcy podpisali 152 kontrakty eksportowe. Zagraniczne biura zorganizowały ponad 200 misji i spotkań i ponad pół tysiąca rozmów B2B.

Na koniec roku agencja miała 36 mln zł straty. Jak tłumaczą przedstawiciele PAIH, wynik finansowy jest tylko technicznym rozliczeniem przepływów między dotacją a kapitałem akcyjnym. Działalność PAIH finansowana jest z dwóch źródeł: dotacji z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz budżetu państwa. Rozbudowa zagranicznej sieci biur i ich utrzymanie kosztowały agencję w 2018 r. ok. 90 mln zł, z czego 55 mln zł zostało przekazane w ramach umowy dotacyjnej, a pozostałą kwotę agencja uzupełni z kapitału akcyjnego, którego wartość wynosi 138 mln zł. Dla porównania: z informacji „PB” wynika, że na 49 WPHI rząd przeznaczał rocznie średnio 68 mln zł.

22 tys. - tyle zapytań eksportowych obsłużyła Polska Agencja Inwestycji i Handlu w latach 2017-19. Przez ten czas polskie firmy zdobyły 400 kontraktów zagranicznych.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane