PAIH ułatwi podbój nowych rynków

Dorota Zawiślińska
28-02-2018, 22:00

Firmy planujące ekspansję poza Europą dostaną nową pomoc. Polskie Mosty Technologiczne zapewnią im dotacje, doradztwo i kontakty biznesowe

Najprawdopodobniej już w maju mali i średni gracze będą mogli powalczyć o unijne wsparcie na rozwinięcie skrzydeł poza Starym Kontynentem. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) ogłosiła nowy instrument dotacyjny — „Polskie Mosty Technologiczne” — realizowany w ramach poddziałania 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR).

Zobacz więcej

SZERSZY HORYZONT: Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH, podkreśla, że agencja stawia na wsparcie eksporterów, którzy chcą rozwijać się na rynkach pozaunijnych. Dodaje, że z oferowanych przez PAIH usług doradczo-szkoleniowych w ramach poddziałania 3.3.1 POIR ma skorzystać aż 800 firm MSP. Fot. Marek Wiśniewski

Do podziału między wnioskodawców, którzy stawiają na podbój nowych rynków, jest 177 mln zł.

— To ważny projekt dla PAIH, która od kilkunastu lat koncentrowała się głównie na obsłudze inwestorów zagranicznych. Polskie Mosty Technologiczne wpisują się w moment dynamicznego rozwoju sektora MSP, który bardzo dobrze radzi sobie na rynku europejskim i buduje tam rozpoznawalne marki. Najwięcej produktów i usług sprzedaje do Niemiec i Wielkiej Brytanii — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.

W sukurs eksporterom

Rządowa agencja zachęca przedstawicieli biznesu, aby z pomocą funduszy ofensywniej wchodzili na nowe rynki i nie ograniczali się tylko do Unii Europejskiej. Na jakich krajach zależy jej najbardziej? Oto wybrane państwa: Stany Zjednoczone, Kanada, Meksyk, Wietnam, Chiny, Hongkong, Korea Południowa, Japonia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Egipt, Iran, Indie, Norwegia, Szwajcaria, Ukraina, Rosja, RPA i Kenia. — To rynki szybkiego wzrostu, wytypowane przez polski rząd jako najbardziej perspektywiczne dla rodzimych przedsiębiorców. Nowy system wspierania eksportu i budowanie zagranicznych biur handlowych wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Z oferowanych przez nas usług doradczo-szkoleniowych w ramach poddziałania 3.3.1 POIR skorzysta aż 800 firm MSP — podkreśla Krzysztof Senger. Konkurs jest podzielony na rundy. Pierwsze trzy odbędą się w drugim, trzecim i czwartym kwartale tego roku. Na każdy etap agencja wyłoży 30 mln zł, a program będzie realizowany do 2023 r. Warto zaznaczyć, że nabory zostaną poprzedzone seminariami dla przedsiębiorców.

— Będziemy pokazywać zalety nowych rynków i związane z nimi prognozy, a także najbardziej dynamicznie rozwijające się segmenty danej gospodarki — wyjaśnia wiceprezes PAIH. Szanse na grant mają przede wszystkim przedsiębiorcy z planem i wizją ekspansji na najbliższe pięć lat. Co to oznacza w praktyce? Muszą mieć rozpoznany rewir, na którym chcą zaistnieć ze swoją ofertą. Premiowane będą produkty, usługi i technologie z dużym potencjałem eksportowym i wpisujące się w obszar krajowych inteligentnych specjalizacji.

— Dotacje mogą otrzymać również innowatorzy, którzy poszukują partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo-rozwojowych. Posiadanie patentu nie jest jednak konieczne — zaznacza Krzysztof Senger.

Przyjazne kryteria

Beneficjenci poddziałania 3.3.1 otrzymają wsparcie ekspertów krajowych i zagranicznych w opracowaniu strategii ekspansji i profesjonalnych analiz rynku. Mogą też liczyć na sieć kontaktów biznesowych w danym państwie. Pojedyncza spółka może dostać wsparcie wysokości 200 tys. zł. Na stworzenie strategii wejścia na nowy rynek będzie mogła przeznaczyć 100 tys. zł. Reszta funduszy pokryje m.in. usługi doradcze, w tym prawne i marketingowe. W agencyjnych biurach zagranicznych, zarówno już istniejących,jak i tych, które dopiero powstaną, szefowie firm będą mogli spotykać się z kontrahentami.

— Przedsiębiorcy z Meksyku, Kanady, a szczególnie z Japonii i Chin bardzo cenią sobie spotkania w przedstawicielstwach krajowych. Od razu czują się tam bezpieczniej. Z ich punktu widzenia ryzyko przedsięwzięć zostaje złagodzone — zaznacza Krzysztof Senger. Joanna Manikowska, kierownik departamentu rozwoju regionalnego PAIH, podkreśla, że ten instrument dotacyjny nie będzie stanowił konkurencji dla innych programów wspierających eksporterów — tylko je uzupełni. Organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości konkurs Go to Brand, czyli poddziałanie 3.3.3 POIR, umożliwia polskim przedsiębiorcom uczestnictwo w ważnych dla ich branż wydarzeniach na świecie. Również działanie 1.2 programu Polska Wschodnia („Internacjonalizacja MSP”) zachęca przedstawicieli biznesu z tzw. ściany wschodniej do udziału w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych odbywających się poza krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Cezary Borowski, menedżer projektu w departamencie rozwoju gospodarczego PAIH, zwraca uwagę, że wniosek o dofinansowanie i kryteria w nowym instrumencie będą jeszcze bardziej przyjazne dla przedsiębiorców niż w dotychczasowych naborach POIR.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / PAIH ułatwi podbój nowych rynków