Pamapol mierzy w pół miliarda

Sebastian Gawłowski
opublikowano: 16-03-2007, 00:00

W połowie roku firma może ogłosić nową strategię rozwoju dla tworzonej grupy

Trwa ofensywa Pamapolu. Nie minął rok od debiutu giełdowego producenta dań gotowych, a jest on blisko osiągnięcia swojego celu z oferty publicznej, czyli skonsolidowanej sprzedaży przekraczającej 0,5 mld zł. Warunkiem jest przejęcie Wilbo.

Wezwanie na walory Wilbo potrwa do 19 marca. Pamapol oferuje 4 zł za akcję. Jeśli wezwanie się nie powiedzie (Pamapol nie skupi z rynku przynajmniej 17 proc. akcji), umowa z głównymi akcjonariuszami Wilbo o przejęciu ich pakietów automatycznie wygaśnie. Wydaje się, że wejście producenta konserw rybnych do grupy spożywczej pozwoliłoby tej spółce na przełamanie długotrwałego marazmu. Potrzebne są jej inwestycje w nowe maszyny oraz rewitalizacja i rozszerzenie rodzajów produktów. Pamapol i Wilbo skorzystałyby na konsolidacji działów handlowych i penetracji rynków sprzedaży (w kraju i za granicą), które obecnie się nie pokrywają. Rozwijany miałby być segment kateringowy Wilbo.

Pamapol potrafi restrukturyzować spółki. Widać to na przykładzie Kwidzyna. Według informacji emitenta, inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych zaowocowały tam 40-procentowym wzrostem produkcji przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Kwidzyn zarobił w 2006 r. 3 mln zł, z czego większość w czwartym kwartale. Tegoroczny wynik ma być zdecydowanie lepszy. Podobne działania czekają Ziębice. Ta specjalizująca się w kukurydzy spółka ma być przyczółkiem grupy w południowej Polsce.

Obok restrukturyzacji przejętych spółek, Pamapol stawia na rozwój sprzedaży eksportowej. Sprzedaż zagraniczna w ostatnim kwartale 2006 r. sięgnęła 12 proc. przychodów, wobec około 4 proc. rok wcześniej. W tym roku spółka chce 15 proc. sprzedaży wysyłać za granicę, głównie na rynki unijne. Tymczasem przyszłe plany obejmują m.in. budowę centrum logistycznego dla całej grupy, a także wejście na nowe rynki. W ofercie Pamapolu wciąż brakuje marek w takich segmentach, jak przetwory mączne, dania gotowe mrożone (stąd przejęcie Mitmaru, dystrybutora schłodzonego mięsa) czy żywność dla dzieci. Według spółki inwestycje w tych segmentach będą dokonywane zarówno dzięki budowie nowych zakładów, jak i dalszym przejęciom.

Plany ekspansji mogą wpłynąć na kurs Pamapolu, który zwyżkuje od ubiegłorocznego debiutu. Dynamiczny wzrost zatrzymał się jednak w grudniu i obecnie utrzymuje się trend boczny. Wsparcie znajduje się w okolicy 20,5 zł. O powrocie do wzrostów zadecyduje przełamanie poziomu 26,4 zł i następnie historycznych szczytów na wysokości 29 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Gawłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu