Panattoni dobrze zaczął rok

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2020-04-09 22:00

Deweloper magazynowy wynajął o jedną trzecią więcej powierzchni niż rok wcześniej. Siłą napędową staje się e-commerce.

Panattoni, deweloper nieruchomości magazynowych i przemysłowych, podpisał w I kw. umowy najmu na ponad 425 tys. m kw. — o przeszło 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największym zainteresowaniem najemców cieszył się region Górnego Śląska, gdzie firma wynajęła 145,5 tys. m kw.

Drugie miejsce zajęła Warszawa i okolice z wynajętymi 80 tys. m kw., a trzecie Dolny Śląsk, gdzie popyt na powierzchnię osiągnął 57,5 tys. m kw. Największa aktywność najemców przypadła na marzec — transakcje powiększyły wynajęte powierzchnie niemal dwukrotnie, sięgając 207 tys. m kw. Udział poszczególnych sektorów w popycie uległ zmianom — podobnie jak dotychczas dominują sieci logistyczne, ale ich operacje związane są głównie ze sprzedażą w internecie.

— Do czasu pojawienia się epidemii COVID-19 e-commerce był jednym z motorów logistyki. Ostatnie tygodnie wszystko zmieniły — klienci masowo przenieśli się z klasycznych kanałów dystrybucji do internetu. Sklepy internetowe notują rekordy liczby zamówień i obrotów, a e-commerce stał się główną siłą napędową również dla branży magazynowej. Przestawienie się klientów na tryb online przełoży się na ich późniejsze zachowania. Dlatego nawet w przypadku spodziewanego spowolnienia sektor obiektów przemysłowo-magazynowych jest i pozostanie w najlepszej kondycji — komentuje Robert Dobrzycki, CEO Panattoni.

Od stycznia do marca 2020 r. Panattoni realizował kilkadziesiąt inwestycji, mając w budowie ponad 1 mln m kw. Najwięcej nowo budowanej powierzchni przypada na rynki główne — Górny Śląsk i Warszawę. Na Śląsku deweloper realizuje trzy centra dystrybucyjne, w tym Panattoni Park Sosnowiec I i II. W Warszawie i okolicach powstaje A2 Warsaw Park i Panattoni Park Warsaw South Janki. Firma jest też obecna w miejscach, które nie były chętnie wybierane przez deweloperów, np. w Opolu, Legnicy i Gorzowie Wielkopolskim. Od początku działalności na rynku europejskim deweloper wybudował 10 mln m kw. powierzchni magazynowo-przemysłowych, z czego 7,6 mln w Polsce.

OKIEM EKSPERTA

E-commerce idzie z odsieczą

ANNA GŁOWACZ, dyrektor działu przemysłowego w Axi Immo

Choć pierwsze dwa miesiące roku były na rynku powierzchni magazynowych stabilne pod względem popytu, rozprzestrzeniająca się epidemia i jej konsekwencje zmieniły przewidywania co do wyników całego kwartału. Znaczącego spadku w umowach długoterminowych można oczekiwać w drugim kwartale. W pierwszym w strukturze popytu zdecydowana większość zamkniętych transakcji była efektem wcześniej prowadzonych negocjacji, a także wzrostu zainteresowania najemców umowami krótkoterminowymi. Nowa sytuacja na rynku może spowodować presję na obniżkę czynszów, zwłaszcza w pierwszej fazie po kryzysie, gdyż dostępność powierzchni będzie większa niż w poprzednio. Ponadto spodziewamy się czasowego wzrostu poziomu pustostanów, związanego głównie z oddawaniem do użytku obiektów budowanych spekulacyjnie. Sektor e-commerce od kilku lat słusznie uważa się za jeden z motorów rynku magazynowego w Polsce. Obok logistyki i handlu to trzecia główna siła najemców. W czasie pandemii klienci sektora zabezpieczają kolejne powierzchnie krótkotrwałymi umowami. Sytuacja świadczy o tym, że firmy, które dotychczas nie zainwestowały w e-commerce, muszą zrewidować plany rozwojowe. Dla nas to dobry sygnał, ponieważ otwiera szansę na nowe inwestycje magazynowe w przyszłości, co pozwoli zniwelować niższy popyt ze strony firm produkcyjnych.