Pandemia rozgrzała logistykę

opublikowano: 02-08-2020, 22:00

Ograniczenia w handlu stacjonarnym wzmocniły sprzedaż przez internet. To dało dodatkowy impuls do rozwoju magazynów.

Pierwsze półrocze zakończyło się rekordowym popytem na powierzchnie magazynowe w Polsce — najemcy podpisali umowy na ponad 2 mln m kw. Największą transakcję półrocza zawarł Panattoni z poufnym najemcą z branży e-commerce na ponad 200 tys. m kw. w Świebodzinie. Kolejne duże umowy zostały podpisane przez Prologis Park Janki, w którym Euro Net wynajął ponad 73 tys. m kw., oraz Hillwood Łódź Górna, w którym także poufny najemca z branży e-commerce zajął również 73 tys. m kw. Tak wysoki popyt ma odzwierciedlenie w nowej podaży.

HALE DLA E-COMMERCE:
HALE DLA E-COMMERCE:
Obsługa sprzedaży internetowej wymaga więcej powierzchni magazynowej o różnym charakterze aniżeli w tradycyjnym handlu — mówi Beata Hryniewska, dyrektor działu magazynowo-przemysłowego w CBRE.
Fot. ARC

— W pierwszej połowie roku deweloperzy oddali ponad milion metrów kw. powierzchni, a następne prawie dwa miliony znajdują się w budowie — mówi Joanna Mroczek, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w CBRE.

Najwięcej powierzchni magazynowej w budowie znajduje się obecnie w regionie śląskim, mazowieckim, lubuskim i pomorskim. Całkowita powierzchnia w Polsce na koniec I półrocza wyniosła 19,4 mln m kw. Maksymalne czynsze dochodzą do około 3,8 EUR/m kw./mies., a minimalne — 2,8. Wskaźnik powierzchni niewynajętej jest niski — wynosi 7 proc.

— Z powodu dużej aktywności sektora e-commerce oraz mniejszej liczby projektów spekulacyjnych nie przewidujemy wzrostu pustostanów i spadków czynszu, jednakże sytuacja może się zmienić zależnie od kondycji sektora produkcyjnego — przemysłu samochodowego i odzieżowego — mówi Joanna Mroczek.

Sklepy w magazynach

O ile przed pandemią zaledwie 30 proc. e-sklepów korzystało z outsourcingu procesów logistycznych, to teraz korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm staje się koniecznością. Według CBRE wśród nowych najemców powierzchni magazynowo-przemysłowych najbardziej widoczne są dwie grupy: firmy przemysłowe, które przenoszą produkcję z Azji do Europy, oraz właśnie firmy obsługujące handel internetowy. Sklepy internetowe decydują się na outsourcing procesów logistycznych głównie ze względu na czas dostawy oraz jakość obsługi logistycznej.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Obsługa sprzedaży internetowej wymaga więcej powierzchni magazynowej o różnym charakterze aniżeli w tradycyjnym handlu. Oprócz magazynów centralnych o wielkich powierzchniach, występujących i w tradycyjnym modelu, w modelu wielokanałowym, który obsługuje również handel internetowy, pojawiają się też regionalne i lokalne magazyny dystrybucyjne, magazyny zwrotów, sortownie. To wszystko wpływa na rozwój sektora magazynowego — mówi Beata Hryniewska, dyrektor działu magazynowo-przemysłowego w CBRE.

Klienci online

Jak wynika z badań przywoływanych przez Beatę Hryniewską, co piąty Polak zrobił podczas pandemii po raz pierwszy zakupy w internecie. Co czwarty z już wcześniej kupujących online deklaruje, że robi to częściej po zamknięciu w marcu sklepów w centrach handlowych, a 31 proc. badanych również w przyszłości zamierza częściej niż obecnie korzystać z zakupów online.

— Udział sprzedaży internetowej w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej rośnie z miesiąca na miesiąc. Od początku roku do kwietnia sprzedaż internetowa wzrosła o 250 proc. W maju nieco zmalała, ale tendencja wzrostowa się utrzymuje. Szacuje się, że w kolejnych pięciu latach wzrost będzie wynosił średnio 17 proc. rocznie, czyli w 2025 r. w porównaniu z obecnym ponownie nastąpi wzrost o 250 proc. — mówi Beata Hryniewska.

Sprawdź program "XVII Forum Polskich Menedżerów Logistyki "Polska Logistyka" 5-6 października 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane