Pierwsze półrocze zakończyło się rekordowym popytem na powierzchnie magazynowe w Polsce — najemcy podpisali umowy na ponad 2 mln m kw. Największą transakcję półrocza zawarł Panattoni z poufnym najemcą z branży e-commerce na ponad 200 tys. m kw. w Świebodzinie. Kolejne duże umowy zostały podpisane przez Prologis Park Janki, w którym Euro Net wynajął ponad 73 tys. m kw., oraz Hillwood Łódź Górna, w którym także poufny najemca z branży e-commerce zajął również 73 tys. m kw. Tak wysoki popyt ma odzwierciedlenie w nowej podaży.

— W pierwszej połowie roku deweloperzy oddali ponad milion metrów kw. powierzchni, a następne prawie dwa miliony znajdują się w budowie — mówi Joanna Mroczek, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w CBRE.
Najwięcej powierzchni magazynowej w budowie znajduje się obecnie w regionie śląskim, mazowieckim, lubuskim i pomorskim. Całkowita powierzchnia w Polsce na koniec I półrocza wyniosła 19,4 mln m kw. Maksymalne czynsze dochodzą do około 3,8 EUR/m kw./mies., a minimalne — 2,8. Wskaźnik powierzchni niewynajętej jest niski — wynosi 7 proc.
— Z powodu dużej aktywności sektora e-commerce oraz mniejszej liczby projektów spekulacyjnych nie przewidujemy wzrostu pustostanów i spadków czynszu, jednakże sytuacja może się zmienić zależnie od kondycji sektora produkcyjnego — przemysłu samochodowego i odzieżowego — mówi Joanna Mroczek.
Sklepy w magazynach
O ile przed pandemią zaledwie 30 proc. e-sklepów korzystało z outsourcingu procesów logistycznych, to teraz korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm staje się koniecznością. Według CBRE wśród nowych najemców powierzchni magazynowo-przemysłowych najbardziej widoczne są dwie grupy: firmy przemysłowe, które przenoszą produkcję z Azji do Europy, oraz właśnie firmy obsługujące handel internetowy. Sklepy internetowe decydują się na outsourcing procesów logistycznych głównie ze względu na czas dostawy oraz jakość obsługi logistycznej.
— Obsługa sprzedaży internetowej wymaga więcej powierzchni magazynowej o różnym charakterze aniżeli w tradycyjnym handlu. Oprócz magazynów centralnych o wielkich powierzchniach, występujących i w tradycyjnym modelu, w modelu wielokanałowym, który obsługuje również handel internetowy, pojawiają się też regionalne i lokalne magazyny dystrybucyjne, magazyny zwrotów, sortownie. To wszystko wpływa na rozwój sektora magazynowego — mówi Beata Hryniewska, dyrektor działu magazynowo-przemysłowego w CBRE.
Klienci online
Jak wynika z badań przywoływanych przez Beatę Hryniewską, co piąty Polak zrobił podczas pandemii po raz pierwszy zakupy w internecie. Co czwarty z już wcześniej kupujących online deklaruje, że robi to częściej po zamknięciu w marcu sklepów w centrach handlowych, a 31 proc. badanych również w przyszłości zamierza częściej niż obecnie korzystać z zakupów online.
— Udział sprzedaży internetowej w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej rośnie z miesiąca na miesiąc. Od początku roku do kwietnia sprzedaż internetowa wzrosła o 250 proc. W maju nieco zmalała, ale tendencja wzrostowa się utrzymuje. Szacuje się, że w kolejnych pięciu latach wzrost będzie wynosił średnio 17 proc. rocznie, czyli w 2025 r. w porównaniu z obecnym ponownie nastąpi wzrost o 250 proc. — mówi Beata Hryniewska.