Państwo wchodzi w autostrady
142 mln zł przeznacza w tym roku budżet na budowę odcinków autostrad Wrocław-Gliwice, Gliwice-Katowice oraz obwodnic Krakowa i Poznania. W pierwszym półroczu ma też ruszyć budowa odcinka autostrady A-2 Świecko-Stryków, na który koncesję ma Autostrada Wielkopolska.
Szacuje się, że odcinek Wrocław-Gliwice na autostradzie A-4 będzie kosztować 1,7 mld zł i zostanie oddany do eksploatacji w 2001 r. Na ten cel budżet przeznaczył w tym roku 83 mln zł. Za budowę drogi z Gliwic do Katowic trzeba będzie zapłacić 1,3 mld zł. Ten 24-km odcinek autostrady ma powstać do 2002 roku. W tym roku budżet zasili tę budowę kwotą 34 mln zł.
Obwodnica Krakowa ma kosztować 350 mln zł. Na jej budowę z państwowej kasy wpłynie w tym roku około 15 mln zł. Inwestycja zostanie zamknięta w 2001 roku.
Obejście Poznania (13 km) będzie kosztowało 1,1 mld zł. Budżet da 10 mln zł. Poznańska obwodnica ma być gotowa w 2001 r.
PHARE pomoże
Budowa tych odcinków będzie współfinansowana z grantów PHARE, kredytów EBI, a także (przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych) z opłat międzynarodowego transportu drogowego. W tym roku wpływy te szacuje się na mniej niż 100 mln zł.
Na utrzymanie dróg krajowych i funkcjonowanie GDDP państwo skierowało 1,3 mld zł. Wydatki na drogi publiczne budżet szacuje na 3,4 mld zł, czyli na 31,5 proc. zakładanych wpływów z akcyzy. Rząd przewiduje, że wyniosą one 10977,9 mln zł.
Ostrożnie z prognozami
Instytucje zaangażowane w budowę autostrad nie chcą przedstawiać prognoz na ten rok. Wszyscy czekają na ujawnienie planów MTiGM, co ma nastąpić dziś.
Autostrada Wielkopolska liczy na określenie warunków dalszej współpracy z resortem, podkreśla gotowość rozpoczęcia budowy i zapowiada, że ten rok dla budowy autostrad może być przełomowy. Gwarancje budżetowe na kredyty pod emisję obligacji i przekazanie gruntów pozwolą, jej zdaniem, w terminie wywiązać się ze zobowiązań.