Papierosy: czas stagnacji

Katarzyna Ostrowska
23-10-2002, 00:00

Producenci papierosów sprzedali we wrześniu mniej papierosów niż w lipcu i sierpniu. Od początku roku sprzedaż wyniosła 56,37 mld papierosów, co oznacza jednak wzrost w porównaniu z 2001 r. o 794 mln sztuk.

Od kwietnia producentom papierosów udaje się sprzedawać miesięcznie powyżej 6 mld sztuk papierosów. Rekordowy pod tym względem był lipiec — sprzedaż wyniosła 6,98 mld sztuk, wobec 6,52 mld w czerwcu. W sierpniu wynik był zbliżony do lipcowego — 6,94 mld sztuk. W miesiącach letnich standardowo jednak następuje wzrost rynku. We wrześniu było już gorzej — branża sprzedała 6,28 mld sztuk papierosów.

W ciągu dziewięciu miesięcy roku producenci sprzedali 56,37 mld sztuk papierosów. Jest to wynik nieco lepszy od analogicznego okresu 2001 r., wówczas branża sprzedała 55,58 mld sztuk. Niższą sprzedaż w tym roku niż w ubiegłym zanotowały spółki: Merkury (-12,35 proc.), Philip Morris (-5,39 proc.), ZTL Lublin (-4,54 proc.) oraz Reemtsma (-2,14 proc.). Więcej papierosów sprzedały: House of Prince (16,63 proc.), Altadis (15,65 proc.) oraz BAT (7,67 proc.).

— Sprzedaż papierosów po trzech kwartałach ukształtowała się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku. Przypuszczam, że taki trend będzie kontynuowany do końca roku. Sprzedaż jest ciągle dużo niższa niż konsumpcja papierosów, co wskazuje na wysoki napływ papierosów poza legalnym obiegiem. Niezbędna jest intensyfikacja działań rządu w celu ograniczenia przemytu i nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi — mówi Chris Sijtsma, prezes BAT Polska.

Producenci szacują, że w tym roku wzrost sprzedaży wyniesie najwyżej 2-3 proc. W 2001 r. sprzedali 74,36 mld sztuk papierosów.

W pierwszej połowie listopada powinno dojść do sfinalizowania umowy przejęcia strategicznego pakietu akcji Zakładów Tytoniowych w Lublinie przez krakowską spółkę Merkury.

— Czekamy na uprawomocnienie się decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przez dwa lata niewiele zmieni się w spółce, ponieważ będzie obowiązywać umowa prywatyzacyjna — mówi Marek Maj, prezes ZT Lublin.

Merkury przejmie 70 proc. akcji zakładów. Po 15 proc. należeć będzie do pracowników i plantatorów. Złotą akcję zachował Skarb Państwa. Inwestor zapłaci 22 mln zł oraz zwiększy o 6 mln zł kapitał spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Ostrowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Papierosy: czas stagnacji