Świat w ostatnim czasie zdominowały ekologiczne megatrendy a w nich zawarta jest m.in. idea paperless czyli maksymalnego ograniczenia zużycia papieru w naszym codziennym życiu. O tym jak zachęcać firmy i administrację do eliminacji papieru opowiada Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska prowadzącego kampanię Biznes bez papieru.
O ile łatwo sobie wyobrazić brak tego materiału w banku, urzędzie czy nawet domowej bibliotece to w branży higienicznej czy opakowaniowej już nie koniecznie – podkreśla kolejny z rozmówców - Paweł Rogalka, wiceprezes Stowarzyszenia Papierników Polskich i dodaje, że papier też jest eko, bo przecież powstaje ze źródeł odnawialnych i jest przetwarzalny.
Kamil Wyszkowski, dyrektor wykonawczy United Nations Global Compact Network Poland przypomina natomiast, że już w starożytności ludzkość potrafiła produkować papier w sposób ekologiczny i warto teraz wrócić do tych rozwiązań. Dodaje też m.in., że w przyszłości możemy czytać książki na papierze wytworzonym z … betonu.
Żeby wyprodukować 1 kg papieru wymagane jest zużycie aż 250 litrów wody. Michał Miszułowicz, dyrektor ds współpracy z sektorem innowacji w banku BNP Paribas podkreśla, że dzięki wdrożonej strategii paperless w ciągu 1,5 roku firma zaoszczędziła ponad 3 tys. ryz papieru co przekłada się na 6,5 tony CO2 i ok. 174 tys. litrów wody.
O tym, że brak papieru to wygoda, pod warunkiem, że nie jesteśmy na bakier z technologią, przekonuje też Paweł Punda, prawnik z InTerms Radcowie Prawni i Adwokacji. Dużą część umów możemy już podpisywać zdalnie, bez potrzeby użycia kartki papieru i długopisu. Choć są jeszcze obszary, zwłaszcza w obszarze notariatu ale też np. w leasingu, gdzie rozwiązania online są nieobecne albo dopiero pukają do drzwi.
Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.