Papież pomógł telewizji publicznej

Wojciech Pysiewicz
opublikowano: 1999-08-24 00:00

Papież pomógł telewizji publicznej

Laureatem piątej edycji Nagrody Mediów Niptel została TVP SA za obsługę pielgrzymki papieskiej. W pokonanym polu zostawiła innych nominowanych — Radio Zet, TVN i Jerzego Hoffmana.

Telewizja Polska od początku uchodziła za stuprocentowego faworyta. Jury nominowało TVP do ufundowanej przez tygodnik ,,Wprost” nagrody za ,,ogromne przedsięwzięcie realizacyjne, jakim była obsługa medialna tegorocznej pielgrzymki papieża do Polski”.

Naturalna dramaturgia wydarzeń udowodniła w miażdżący sposób, że nawet poważne wydarzenia mogą w mediach przebić najciekawsze seriale — napisali w uzasadnieniu jurorzy. Laureaci nie ukrywali zadowolenia.

— Jesteśmy bardzo zaskoczeni. Ekipa realizacyjna pielgrzymki liczyła 600 osób i 18 wozów transmisyjnych. Cieszymy się, że ten wysiłek został przez kapitułę dostrzeżony — powiedział odbierając nagrodę prezes TVP Robert Kwiatkowski.

Radość prezesa była tym większa, że przed rokiem nagrodę mediów zdobył program drugi TVP. We wcześniejszych trzech edycjach laureatami byli RMF FM, Radio Vanessa i Wiesław Walendziak.

Przed wręczeniem nagrody odbyły się podzielone na działy tematyczne panele dyskusyjne, w których udział wzięli prawie wszyscy mocarze polskich mediów elektronicznych, którzy potem zasiedli przy jednym stole. Pomimo tego, że sponsorem Okrągłego Stołu Mediów była Wizja TV — platforma cyfrowa, która nie mogąc otrzymać polskiej koncesji nadaje spod Londynu — na uroczystości przybyli tłumnie członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W prowadzonych dyskusjach więcej było rozwodzenia się nad aktualną sytuacją na rynku mediów niż konkretnych ustaleń na przyszłość.

BEZ OFIAR: Wejścia na salę obrad strzegli gdańscy dworzanie. Tuż przed ogłoszeniem werdyktu, zgodnie z tradycją, uhonorowali laureata wystrzałem z felugi. Na szczęście obyło się bez ofiar.

PUBLICZNA ZNÓW GÓRĄ: Ufundowaną przez tygodnik „Wprost” nagrodę wręczył prezesowi TVP Robertowi Kwiatkowskiemu redaktor naczelny Marek Król.

OKRĄGŁY ZNACZY KWADRATOWY: Szumnie reklamowany okrągły stół mediów w rzeczywistości okazał się... kwadratowy. Specjalnie na zlecenie Wizji TV, sponsora imprezy, uszyto flagi, które powieszono nad głowami obradujących.

SIŁA OBRAZU: Wiceprezes Polskiego Radia Eugeniusz Smolar żartował, iż jest obrażony, iż do nagrody wysunięto telewizję publiczną zapominając o zaangażowaniu radia w pielgrzymkę papieską.

SAMOTNY MINISTER: Podczas obrad Okrągłego Stołu Mediów minister skarbu Emil Wąsacz musiał siedzieć osamotniony. Na uroczystość nie przybyli ani przewodniczący AWS Marian Krzaklewski, ani minister łączności Maciej Srebro, dla których przygotowano miejsca obok Emila Wąsacza.

SKŁÓCENI PRZY JEDNYM STOLE: Na ciekawy pomysł wpadli organizatorzy. Posadzili obok siebie dwóch skłóconych prezesów — Phila Rotera z HBO i Lwa Rywina z Canal+. Po minach obu prezesów widać, że wątpliwe, aby posunięcie organizatorów zaowocowało szybkim zakończeniem procesów sądowych i ugodą między telewizjami.