Parki - biznes z potencjałem

  • Małgorzata Ciechanowska
23-03-2012, 00:00

Inwestorzy wierzą, że parki biznesowe staną się popularnymi nieruchomościami komercyjnymi.

Parki biznesowe powstają głównie poza ścisłym centrum miasta, jednak ich inwestorzy zwracają uwagę na to, by obiekty były dobrze skomunikowane zarówno z centrum, jak i z lotniskiem. Do przenoszenia się poza centralne obszary biznesu motywuje także możliwość zaoszczędzenia czasu na dojazdach.

— W miastach część ulic jest często wyłączana z ruchu dla samochodów, co powoduje powstawanie korków na innych trasach. Dlatego powierzchnie w parkach będą coraz atrakcyjniejsze dla najemców, których działalność nie jest związana z koniecznością przebywania blisko centrum — przewiduje Adam Galewski z firmy Devco.

Praca na tyłach

Na wynajem powierzchni w parkach biznesowych decydują się głównie firmy prowadzące działalność typu back-office, czyli niewymagającą bezpośredniego kontaktu z klientem, badawczą lub laboratoryjną.

— W centrum miast znajdują się siedziby główne firm, centrale, miejsca reprezentacyjne, gdzie mieści się dyrekcja bądź dział sprzedaży. Dlatego w śródmieściu Warszawy mają siedziby firmy prawnicze, ubezpieczeniowe lub audytorskie. Natomiast cały tzw. back-office, czyli sfery działalności niewymagające bezpośredniego kontaktu z klientami, takie jak chociażby BPO (Business Process Outsourcing) przenoszone są poza centrum — wyjaśnia Peter Obernhuber, członek zarządu Poleczki Business Park w Warszawie.

Najbardziej zainteresowane wynajmem powierzchni w parkach biznesu są przede wszystkim spółki z sektorów IT, medycznego, farmaceutycznego, usług finansowych, ale również logistyczne. Powierzchni w parkach biznesu szukają firmy, które planują ekspansję i zależy im, by móc się rozwijać na terenie parku. Istotna jest również duża liczba miejsc parkingowych dostępnych dla najemców parków biznesu.

— Najważniejszym argumentem, przemawiającym na korzyść parków biznesu, jest etapowość. Takie nieruchomości umożliwiają najemcom zajmowanie nowych powierzchni biurowych w miarę rozwoju ich przedsiębiorstw — zaznacza Łukasz Maciak, dyrektor inwestycji komercyjnych funduszy nieruchomości Arka, inwestora Parku Biznesu Teofilów w Łodzi.

Dobra inwestycja

Potencjał inwestycyjny w parkach biznesowych coraz częściej dostrzegają już nie tylko firmy deweloperskie, ale także duże fundusze inwestycyjne. Wśród nich są dwa fundusze Arka BZ WBK Fundusz Rynku Nieruchomości FIZ i 2 FIZ, które zainwestowały w parki biznesu w Łodzi (Teofilów), Warszawie (m.in. Trinity Business Park I) i Poznaniu (Winogrady Business Center). Wszystkie nieruchomości będą sprzedane do końca 2012 i 2015 r., kiedy to fundusze kolejno zostaną zamknięte.

O zakup kompleksu biurowego Platinum Business Park w Warszawie pokusił się niemiecki fundusz Allianz Real Estate Germany GmbH (AREG). Na razie podpisano umowę przedwstępną sprzedaży czterech gotowych budynków (44 tys. mkw.), jednego w budowie (11 tys. mkw.) i działki z pozwoleniem na budowę kolejnego.

Ostateczna cena będzie ustalona w oparciu o stopę kapitalizacji wynoszącą 6,7 proc. liczoną od zysku operacyjnego netto każdego budynku. Globe Trade Centre oczekuje, że sprzedaż czterech ukończonych budynków, wycenianych na ponad 130 mln EUR, po spłacie kredytów przyniesie spółce około 40 mln EUR wolnych środków pieniężnych.

Finalizacja umowy sprzedaży gotowych budynków może nastąpić jeszcze w I kw. 2012 r., sprzedaż piątego — przed III kw. 2012 r., a projektu — w 2013 r. &

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Parki - biznes z potencjałem