Notowany na NewConnect od 2018 r. Passus, specjalizujący się w rozwiązaniach IT z obszaru cyberbezpieczeństwa i utrzymania sieci, miał rekordowy rok. Jego przychody grupy w 2021 r. wzrosły o 46 proc. do 62,6 mln zł. Wynik EBITDA podwoił się sięgając 11,8 mln zł, wobec 5,6 mln przed rokiem. Zysk netto wzrósł do 6,1 mln zł z niecałych 2 mln zł w 2020 r.
- Był to dla nas bezwzględnie rekordowy rok, co jest efektem realizowanej przez od kilku lat strategii, której jednym z priorytetów jest zwiększanie sprzedaży naszych autorskich produktów. W 2021 r. mocno zwiększyła ona dynamikę rosnąc trzykrotnie do 18,5 mln zł – mówi Tadeusz Dudek, prezes Passusa.
Udział rozwiązań własnych w strukturze ubiegłorocznych przychodów wzrósł do 30 proc. z 9 proc. rok wcześniej. Passus przez ostatnie sześć lat zainwestował w rozwiązania własne ok. 18 mln zł, w tym 10 mln środków własnych i 8 mln zł z funduszy UE.
– Mimo że doraźnie wydatki te obciążają nasze wyniki, to jesteśmy przekonani, że już wkrótce zwrócą się wielokrotnie. Chcemy wręcz zintensyfikować prace rozwojowe, żeby rozwijany przez nas produkt był nie tylko unikatowy, ale też dostosowany do potrzeb jak największego grona klientów na całym świecie – deklaruje Tadeusz Dudek.

Jednym z kluczowych produktów własnych jest system Sycope - modułowe rozwiązanie pozwalające na zminimalizowanie strat związanych z wydajnością i bezpieczeństwem infrastruktury IT. Łączy on dwa kluczowe obszary działania organizacji: utrzymanie ciągłości działania i bezpieczeństwo IT.
- To gotowy produkt, który można sprzedawać w formie powtarzalnych licencji. Wiążemy z nim wielkie nadzieje. System ten ma bardzo duży potencjał sprzedażowy i powinien pozwolić nam na skokowy wzrost przychodów w kolejnych latach – informuje prezes Passusa.
Za 60 proc. ubiegłorocznej sprzedaży odpowiadał segment integracji IT. Passus liczy na utrzymanie w nim wzrostowej tendencji. Chce też utrzymać dynamikę wzrostu w segmencie usług AWS, który odpowiadał za 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.
Produkty i usługi z obszaru cyberbezpieczeństwa nie są wydzielonym segmentem operacyjnym grupy Passus. Szacunkowo odpowiadają one za ok. 50 proc. jej sprzedaży. W ostatnich miesiącach przedstawicie Passusa obserwowali zwiększane zainteresowanie klientów tym obszarem, które dodatkowo przybrało na sile po wprowadzeniu w Polsce stopnia alarmowego Charlie CRP i inwazji na Ukrainę.
- Wszystkie projekty nabrały wyraźnego rozpędu i jest ich więcej - mówi Tadeusz Dudek.