PAŻP wybrała przyszłość

Agencja wyda ponad 100 mln zł na nowy system, który zamawia do spółki z Litwinami. Zadba, by był skrojony na miarę.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) podpisała umowę na zakup od hiszpańskiej spółki Indra platformy testowej powstającego systemu nawigacyjnego.

Zobacz więcej

PARTNERZY NA LATA: Umowa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej kierowanej przez Magdalenę Jaworską z firmą Indra i zrzeszeniem iTEC przewiduje wdrożenie nowego systemu w ciągu pięciu lat, ale prezes liczy na co najmniej 20 lat współpracy. ARC

— Najwięksi operatorzy, w tym także my, mają system firmy Indra. Zależy nam, by nowa wersja, która ma być gotowa w 2021 r., uwzględniała potrzeby i propozycje operatorów. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na uczestnictwo w procesie współtworzeniasystemu — mówi Magdalena Jaworska, prezes PAŻP. Agencja złożyła zamówienie wspólnie z Oro Navigacija, swoim litewskim odpowiednikiem, który musi wymienić system już w 2018 r., więc będzie miał wcześniejszą wersję. Zakup platformy testowej jest dla PAŻP pierwszym krokiem do wejścia do iTEC, zrzeszenia agencji nawigacyjnych stosujących system Indry i w marcu 2017 r. stanie się pełnoprawnym członkiem. Dziś w Itec są poza tym agencje z: Niemiec, Holandii, Litwy, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Hiszpanii, trwają negocjacje z kolejnymi potencjalnymi członkami.

— Członkostwo w iTEC daje nam możliwość wpływania na ostateczną wersję systemu, który będzie kosztował ponad 100 mln zł. Złożymy w tym roku wniosek o unijne dofinansowanie — zapowiada Magdalena Jaworska. Wspólny system nawigacyjny to krok do Wspólnego Europejskiego Nieba, które chce wprowadzić Unia Europejska.

— Koszty fragmentacji nieba sięgają 4 mld EUR rocznie. Indra przeznaczyła na system Sesar 140 mln EUR, a do 2020 r. wyda jeszcze 60 mln EUR — podkreśla Rafael Gallego z firmy Indra.

Poza wdrożeniem nowego systemu PAŻP planuje w pięć lat inwestycje w budowę wież w Krakowie, Katowicach i Warszawie, radiostacje, radary i system zarządzania ruchem lotniczym – łącznie to około 1 mld zł w pięć lat.

Wojna na Ukrainie pozbawiła agencję przychodów i w ubiegłym roku miała około 70 mln zł straty. Polski rząd złożył na początku miesiąca wniosek w KE o zmianę Planu Skuteczności Działania PAŻP, który przewiduje podwyżkę stawek za przelot samolotów, dziś należących do najniższych w Europie. Ruch na polskim niebie wzrósł w tym roku do najwyższego w historii poziomu ponad 2,5 tys. operacji na dobę. Dla porównania, najbardziej zatłoczona w Europie przestrzeń w Maastricht ma 5,5 tys. operacji na dobę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PAŻP wybrała przyszłość