PE: Większość przeciwko przeciwko liberalizacji usług portowych

Polska Agencja Prasowa SA
17-01-2006, 13:39

Większość frakcji politycznych w Parlamencie Europejskim krytycznie oceniła we wtorek projekt liberalizacji usług portowych w Unii Europejskiej, który wywołał ogromne strajki i protesty w środowisku dokerów w całej Unii.     Eurodeputowani zapowiadają, że odrzucą projekt podczas środowego głosowania.

Większość frakcji politycznych w Parlamencie Europejskim krytycznie oceniła we wtorek projekt liberalizacji usług portowych w Unii Europejskiej, który wywołał ogromne strajki i protesty w środowisku dokerów w całej Unii.     Eurodeputowani zapowiadają, że odrzucą projekt podczas środowego głosowania.

Tylko trzech europosłów, którzy zabrali głos w debacie nad proponowaną przez Komisję Europejską dyrektywą opowiedziało się we wtorek za przyjęciem tego dokumentu, podkreślając, że wzrost konkurencyjności w sektorze portowym przyczyni się do rozwoju usług i tworzenia nowych miejsc pracy.

Reszta - socjaliści, zieloni, znaczna część chadeków, a nawet liberałowie - oceniła projekt krytycznie.

Socjaliści przekonywali, że dyrektywa oznacza pogorszenie warunków pracy pracowników portowych, w tym brak zabezpieczenia przed utratą zatrudnienia, a więc wzrost bezrobocia. Szef liberałów i demokratów Graham Watson zauważył natomiast, że już dziś istnieje konkurencja między portami Unii Europejskiej.

Najwięcej sprzeciwu wzbudził zapis dopuszczający tzw. samodzielną obsługę w portach przez załogi statków. Miałoby to położyć kres monopolowi portowych dokerów na rozładunek i załadunek statków oraz pozwolić armatorom na zatrudnianie własnego personelu.

Sprawozdawca, Niemiec Georg Jarzembowski (CDU) przekonywał, że UE potrzebuje nowego prawa w zakresie usług portowych, by rozbić istniejące monopole usługodawców i umożliwić nowym usługodawcom udział w przetargach na niektóre prace. Podkreślił, że dyrektywa będzie przydatna również dla konsumentów, jako że spowoduje "lepsze i tańsze warunki obsługi w portach". 

Eurodeputowani podkreślali, że zaproponowany przez KE dokument właściwie niczym nie różni się od projektu dyrektywy w tej sprawie, który Parlament odrzucił w całości dwa lata temu. Takie zdanie wyrazili także polscy eurodeputowani, zapowiadając głosowanie przeciw.

"Źle się stało, że projekt zaproponowano, pomimo braku poparcia społecznego i odrzucenia przez PE poprzedniej kadencji, bez podania przekonywających dowodów słuszności takiej regulacji" - powiedział Bogusław Liberadzki (SLD), były minister transportu.

Eurodeputowany Stanisław Jałowiecki (PO) nazwał projekt w rozmowie z PAP "legislacyjnym bublem", który Polsce groziłby w przyszłości redukcją liczby dokerów.

Komisarz ds. transportu Jacques Barrot bronił potrzeby wprowadzenia dyrektywy, ale zapowiedział, że Komisja Europejska posłucha stanowiska eurodeputowanych i weźmie pod uwagę ewentualne poprawki.

Podkreślał, że należy wprowadzić nowe prawo w zakresie liberalizacji usług portowych, aby poprawić funkcjonowanie portów w krajach UE i zwiększyć ich konkurencyjność wobec portów spoza Unii. "90 proc. eksportu europejskiego przechodzi przez porty, dlatego powinny być one nowoczesne i muszą skutecznie funkcjonować" - mówił.

W poniedziałek przed Parlamentem Europejskim w Strasburgu protestowało przeciwko dyrektywie kilka tysięcy dokerów z całej Unii Europejskiej, w tym 40 z Polski.

W ruch poszły petardy, kamienie i butelki; wybito około 200 metrów kwadr. szyb w budynku PE, a rannych zostało dwunastu policjantów, w tym jeden poważnie.

Parlament ocenił szkody na kilkaset milionów euro.

Szefowie frakcji politycznych ostro skrytykowali we wtorek  takie metody lobbingu.

Katarzyna Rumowska, Inga Czerny

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PE: Większość przeciwko przeciwko liberalizacji usług portowych