Lipiec to kolejny miesiąc spadkowego trendu na rynku firm sektora IT, wynika z raportu Instytutu Badania Opinii i Rynku Pentor. Ciągle obniżają się wszystkie wskaźniki – zarówno ocen, jak i prognoz. Jedynie wśród twórców stron www oraz agencji reklamowych widać pewną poprawę sytuacji.
Indeks ogólnego klimatu koniunktury – e-PENBIZ - w lipcu znowu obniżył swoją wartość w stosunku do poprzedniego pomiaru. Osiągnął wartość 14,7 punktu, czyli o około 5 punktów mniej niż miesiąc wcześniej. Ogólny wskaźnik koniunktury swój spadek zawdzięczał sporym spadkom nastrojów wśród portali i w grupie dostawców technologii. Po osiągnięciu ujemnego poziomu, wskaźnik ocen sklepów internetowych odbił się i już drugi miesiąc powoli wzrasta – w lipcu osiągnął poziom 5,3 punktu. Ogólnie rzecz biorąc, saldo prognoz jest wyższe od salda ocen prawie we wszystkich przypadkach. Jedynie w grupie sklepów internetowych oba wskaźniki są równe. Szczególnie dużą różnicę między indeksami ocen i prognoz widać wśród portali, które prawdopodobnie spodziewają się lepszej koniunktury po zakończeniu okresu urlopowego. Pomiar został zrealizowany w dniach 17 - 30 lipca 2001.
E-PENBIZ to syntetyczny wskaźnik koniunktury internetowej, liczony jako średnia arytmetyczna sald odpowiedzi (różnica między procentem odpowiedzi negatywnych i pozytywnych) na pytania dotyczące ogólnej sytuacji ekonomicznej firmy (działu internetowego w firmach prowadzących zróżnicowaną działalność, oceny popytu na produkty/ usługi związane z Internetem oraz wartości transakcji związanych z siecią.
ONO