PepsiCo postawiła na słone przekąski

Grzegorz Brycki
30-11-1998, 00:00

PepsiCo postawiła na słone przekąski

Chipsy mogą być wkrótce sztandarowym produktem koncernu

SKUTKI RESTRUKTURYZACJI: Kierowany przez Józefa Rutkowskiego Wedel z woli Amerykanów podzielił się na kilka firm. fot. Marcin Wegner

Za kilka lat PepsiCo może być równie dobrze znane ze słonych przekąsek, jak teraz z napojów chłodzących. PepsiCo, za pośrednictwem Frito-Lay, kontroluje 40 proc. światowego rynku chipsów. I nie zamierza na tym poprzestać.

Zajmująca się produkcją chipsów i należąca w całości do koncernu PepsiCo spółka Frito-Lay utworzyła w zeszłym tygodniu joint venture ze swoim niedawnym konkurentem — Savoy Brands International, częścią wenezuelskiego konglomeratu Empersas Polar SA. Savoy Brands, w którym Frito-Lay ma teraz 50 proc. udziałów, również produkuje chipsy.

— Frito-Lay już teraz kontroluje 40 proc. światowego rynku snacków, a ostatni ruch jest tylko kolejnym krokiem tym w kierunku — powiedziała Reutersowi Jennifer Solomon, analityk Salomon Smith Barney.

Przekąski przed colą

Do Frito-Lay należy obecnie 55 proc. rynku chipsów w Stanach Zjednoczonych. Zdaniem analityków, słone przekąski mogą być naturalnym i najbardziej obiecującym obszarem rozwoju dla PepsiCo. W innych sektorach —napojach chłodzących i sokach — firma ma wielu silnych konkurentów. Przykładowo w USA, pomimo milionowych wydatków na marketing, palmę pierwszeństwa w branży napojów gazowanych dzierży niepodzielnie Coca-Cola.

Nowa strategia PepsiCo realizowana jest od 1996 r., kiedy prezesem spółki został Roger Enrico. Postanowił on skupić się na tych rodzajach działalności, na których PepsiCo znała się najlepiej — napojach, sokach i słonych przekąskach.

Frito-Lay, którego roczne przychody ze sprzedaży na całym świecie wynoszą około 10 mld USD (34,5 mld zł), nie ujawniło treści umowy z Savoy Brands. Przedstawiciele spółki z Plano w stanie Teksas przyznają jednak, że zakup wenezuelskiego konkurenta zwiększy wydatnie konsumpcję słonych przekąsek w Ameryce Południowej oraz „dramatycznieŐŐ powiększy udział Frito-Lay w światowym rynku snacków. Obecnie spółka zajmuje pierwsze miejsce w połowie z 10 największych na świecie rynków chipsów, a jej wyroby znane są w 40 państwach.

Martin Room, analityk Credit Suisse First Boston uważa, że Ameryka Południowa jest idealnym miejscem dla ekspansji producentów słonych przekąsek. Jego zdaniem, Latynosi są w stanie wchłonąć znacznie więcej chipsów niż obecnie.

— Każdy z nich ma w pewnym stopniu nawyk jedzenia chipsów — twierdzi Room.

Utworzenie spółki z Savoy Brands jest już drugim w tym miesiącu strategicznym ruchem Frito-Lay w Ameryce Południowej. Wcześniej Amerykanie przejęli firmę Barcel, drugiego co do wielkości producenta snacków w Chile. Dzięki temu oraz joint venture z Wenezuelczykami, Frito-Lay zdobyło pierwsze miejsce na chilijskim rynku.

Frito-Lay umacnia swoją pozycję także na innych kontynentach. Za 440 mln USD (1,52 mld zł) kupiło np. od holdingu United Biscuits kilka fabryk chipsów w Europie i Autralii. W rewanżu za 30 mln USD (103,8 mln zł) odsprzedał United Biscuits wytwórnię ciastek we Francji.

Polska też to odczuła

Skutki chipsowej strategii PepsiCo odbiły się echem także w Polsce. W maju br. Amerykanie postanowili podzielić spółkę Wedel. Jej dział czekoladowy został sprzedany brytyjskiej Cadbury Schweppes, a dział ciastek francuskiemu Danone. W 1997 r. Wedel pozbył się też spółki Syrena na rzecz fińskiego Leafa produkującego cukierki.

Według Jarosława Grzesiaka, dyrektora prawnego polskiej filii PepsiCo, wszystkie problemy prawne związane ze sprzedażą części czekoladowej Wedla firmie Cadbury zostaną zakończone w ciągu dwóch miesięcy.

Zdaniem analityków, podział Wedla jest korzystny ze względu na kwestie związane z zarządzaniem. Wedel był np. jedyną w Europie spółką PepsiCo produkującą czekoladę, co powodowało m.in. problemy z przepływem technologii.

POWOLNA WSPINACZKA: Po załamaniu latem tego roku, akcje PepsiCo na giełdzie nowojorskiej stopniowo odrabiają straty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Brycki

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PepsiCo postawiła na słone przekąski