Pesymizm wśród małych firm

opublikowano: 15-12-2020, 15:17

Dwie trzecie przedsiębiorców szacuje, że wróci do rentowności sprzed pandemii do końca 2022 r., a 19 proc. uważa, że będzie to możliwe do 2025 r.

W ciągu ostatniego roku znacznie spadł odsetek przedsiębiorców, którzy patrzą optymistycznie na możliwość dalszego rozwoju biznesu – wynika z badania firmy Kantar przeprowadzonego na zlecenie banku HSBC. Jeszcze jesienią zeszłego roku optymizm cechował aż 51 proc. osób zarządzających firmami w Polsce, przy średniej dla świata wynoszącej 47 proc. Obecnie jest to zaledwie 19 proc., podczas gdy średnia globalna wynosi 29 proc. Większy pesymizm panuje również wśród polskich zarządzających odnośnie oczekiwanych przychodów na przestrzeni najbliższych dwunastu miesięcy. Rok temu aż 88 proc. z nich uważało, że uda się im osiągnąć w tym zakresie wzrost. Obecnie takiego zdania jest 66 proc. badanych, a jeden na pięciu prognozuje spadek. Przy tym 49 proc. z ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi ich biznesów. Natomiast 27 proc. przedsiębiorców przewiduje w tym kontekście spadek popytu ze strony klientów.

Dwie trzecie ankietowanych w Polsce (68 proc.) jest zdania, że wrócą do poziomu rentowności biznesu sprzed pandemii COVID-19 do końca 2022 r., a 19 proc. uważa, że będzie to możliwe dopiero w 2025 r. Tylko 13 proc. badanych uważa, że już przekroczyło poziom rentowności sprzed koronawirusa. Natomiast 8 proc. z nich jest zdania, że powinni wrócić do tego poziomu do końca tego roku.

Ponadto dwie trzecie przedsiębiorców uważa, że w ostatnim roku handel międzynarodowy stał się trudniejszy. Połowa ankietowanych sadzi, że przez najbliższe dwa lata to się nie zmieni. Jednocześnie aż trzy czwarte badanych pozytywnie ocenia własne perspektywy w handlu zagranicznym w ciągu roku do dwóch lat.

Jeśli chodzi o plany polskich firm, 40 proc. z nich zamierza postawić w najbliższym czasie na poprawę jakości produktów i usług, a 33 proc. skupi się na ekspansji. Natomiast 32 proc. będzie inwestować w doświadczenia klienta, czyli tzw. customer experience. Przedsiębiorcy zamierzają zwiększyć w nadchodzącym roku poziom inwestycji w swój biznes. Planuje to aż 79 proc. spośród przebadanych firm. Inwestycje dotyczyć będę głownie dwóch obszarów: marketingu (43 proc.) i innowacji produktowych (41 proc.). Prawie połowa ankietowanych (45 proc.) uważa, że wzrost inwestycji nie przekroczy 10 proc. Natomiast jedna trzecia pytanych (35 proc.) twierdzi, że skala wzrostu inwestycji będzie większa.

Dla przedsiębiorców ważny jest także zrównoważony rozwój. Oczekują oni, że nacisk na ten aspekt pomoże im w zwiększeniu sprzedaży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane