W ten sposób PGZ odniosła się do wyrażanych przez związkowców w Bumaru obaw, że gliwicki zakład może stracić zlecenie na serwisowanie Leopardów w związku z planowanym jeszcze w czerwcu uruchomieniem Centrum Serwisowo-Logistycznego tych czołgów w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych Poznaniu.
Jak napisała w odpowiedzi na pytania PAP dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ Justyna Mosoń, poznańskie Centrum jest jednym z elementów wsparcia logistycznego, który ma zapewnić Grupie PGZ kompetencje do modernizacji oraz materiałowo-technicznej obsługi czołgów Leopard 2 na potrzeby Sił Zbrojnych RP.
„Należy uspokoić stronę związkową, gdyż Centrum Serwisowo-Logistyczne, którego otwarcie planowane jest w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych 18 czerwca br., jest nie tylko zgodne z podziałem kompetencji w Grupie PGZ w zakresie czołgów Leopard 2 (zaakceptowanym formalnie poprzez podpisanie porozumienia między Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi SA a Zakładami Mechanicznymi +BUMAR - ŁABĘDY"+ SA w grudniu 2015 r.), ale także zgodne z przywoływaną umową modernizacyjną” - wskazała.
Jak wyjaśnia PGZ, generalnie czołgi Leopard 2A5 są kompetencją zakładu w Poznaniu, natomiast Leopard 2A4/2PL leżą w gestii Gliwic. „Konsekwentnie do tego podziału jedno Centrum będzie działać w WZM, a drugie będzie posiadać +BUMAR+. Wcześniejsze uruchomienie CSL w Poznaniu niczego w dotychczasowych ustaleniach nie zmienia” - podkreśliła.
PGZ zaznacza, że jako właściciel większościowy spółek należących do grupy „ma obowiązek dzielić kompetencje produktowe bez naruszania zasady równego traktowania spółek, a także kierować się zasadą optymalizacji wykorzystania posiadanych zasobów i przede wszystkim zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych. Podział kompetencji w zakresie czołgów Leopard 2 ma temu służyć”.
Pod koniec 2016 r. Ministerstwo Obrony Narodowej, PGZ i zakłady Bumar-Łabędy podpisały umowę na modernizację 128 czołgów Leopard klasy 2, użytkowanych przez polską armię. W składzie konsorcjum przedsiębiorstw realizujących to zlecenie, obok Bumaru-Łabędy znalazły się w charakterze podwykonawców Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) w Poznaniu, Zakłady Mechaniczne Tarnów, gliwicki OBRUM, siemianowicki Rosomak oraz spółka PCO z Warszawy.
Kontrakt jest obecnie realizowany i stanowi główne źródło dochodów dla gliwickiego zakładu, który od lat tkwi w stagnacji – wskazują związkowcy. Modernizacja Leopardów ma się jednak zakończyć w 2020 roku. W kolejnych latach czołgi mają być serwisowane w gliwickim zakładzie, zapewniając Bumarowi-Łabędy stabilne i regularne przychody.
Związkowców z gliwickiego zakładu zaniepokoiły informacje o uruchomieniu centrum serwisowego Leopardów w Poznaniu. Obawiają się, że pobawi o zleceń „Bumar-Łabędy”. W środę związki zawodowe z Bumaru-Łabędy skierowały do zarządu PGZ pismo, w którym żądają wyjaśnienia tej sytuacji.
