Pięć lat karty kredytowej w Polsce przeszło bez echa

Paweł Zielewski
opublikowano: 2002-10-07 00:00

Właśnie minęła 5. rocznica obecności na polskim rynku karty kredytowej, zaś Pekao SA wydał setną kartę World Signia. Dwie okazje do świętowania.Na bal jest jednak nieco za wcześnie.

Pierwsza wystawiona w Polsce karta kredytowa Visa pojawiła się prawie równo pięć lat temu. Na przełomie września i października. Wydał ją Citibank, pod własną nazwą Citibank Silver i Citibank Gold.

Od tej pory w portfelach klientów banków zagościło ponad 580 tys. kart kredytowych z tym znakiem, co — zdaniem przedstawicieli Visy — odzwierciedla zapotrzebowanie klientów na nieskomplikowany, na pierwszy rzut oka, kredyt konsumpcyjny zaciągany za pomocą karty.

Dziś już 10 banków wydaje własne kredytowe karty Visa. Według szacunków Visa International, liczba kredytowych kart systemu osiągnie w Polsce za pięć lat poziom 3 mln sztuk.

Liczba kredytowych kart Visa rośnie znacznie szybciej, niż liczba kart tego typu w ogóle. W ciągu ostatniego roku obrachunkowego (od lipca 2001 r. do czerwca 2002 r.) liczba kredytowych kart Visa zwiększyła się o 37,5 proc., podczas gdy w tym okresie liczba kart Visa ogółem wydanych w kraju wzrosła o 24 proc.

— Świadczy to o coraz większej wiedzy polskich konsumentów o instrumentach płatniczych — uważa Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa International w Polsce.

Największym, ale zarazem wzbudzającym najwięcej emocji, emitentem kart kredytowych w Polsce jest Citibank, zaś drugim co wielkości Bank Zachodni WBK.

Zachwyt zachwytem, ale wciąż należy pamiętać, że karta kredytowa to narzędzie tyle użyteczne, co niebezpieczne. Bardzo łatwo jest za jej pomocą wpaść w pułapkę rosnących odsetek, z której ciężko wyjść bez szwanku na honorze i portfelu.

Pekao SA po cichu obchodziło kilka dni temu wystawienie setnej najbardziej ekskluzywnej karty świata — World Signia — plastiku, którego właściciel może otrzymać każdy rodzaj pomocy bez względu na potrzebę, porę, miejsce i czas. Polska jest dotychczas jedynym krajem w Europie Środkowej, w którym takie karty są wystawiane, a Pekao SA — jedynym bankiem je wydającym.

— 100 kart World Signia w Polsce wobec 6 mln kart systemu MasterCard to niewiele, ale ten produkt przeznaczony jest wyłącznie dla klientów private banking — tłumaczy Wiesław Federowicz, dyrektor generalny MasterCard Polska.

Mało tego — World Signia to oferta dostępna tylko dla klientów z najwyższej z najwyższych półek bankowości prywatnej. Nadrzędnym celem twórców karty World Signia jest zapewnienie jej posiadaczom bezwzględnego i maksymalnego komfortu w dostępie do usług i towarów w każdych warunkach, w których się znajdują.

Jak daleko jednak sięga to zapewnienia komfortu — to już wydawca kart trzyma w tajemnicy.