Pięciu finalistów w grze o 5 mln zł

  • Marta Bellon
opublikowano: 21-11-2012, 00:00

Biznes na 5 Ten tydzień upłynie pod znakiem rozmów i negocjacji pomiędzy funduszem a projektodawcami. Zwycięzców rywalizacji poznamy na początku grudnia

Buily, Fido Voice, Ministry of Win, Phoenix Technologies i Protech to finaliści konkursu „Biznes na 5” organizowanego przez BBI Seed Fund i „Puls Biznesu”. Patronem konkursu została Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Jury konkursu po ubiegłotygodniowych, dwudniowych prezentacjach zdecydowało, że z autorami tych pięciu projektów fundusz przystąpi do rozmów na temat dalszej współpracy. Negocjacje będą dotyczyć m.in. zaproponowanego przez przedsiębiorców modelu biznesowego, struktury właścicielskiej spółek oraz kamieni milowych, do których projektodawcy będą musieli dojść, by otrzymać kolejne transze finansowania. W kolejnym kroku BBI Seed Fund wyłoni zwycięskie projekty. Decyzję zarządzający ogłoszą na gali 4 grudnia. Główną nagrodą jest inwestycja do 5 mln zł oraz wsparcie merytoryczne projektodawców, m.in. w opracowaniu planów dalszego rozwoju firmy, przebudowie modelu biznesowego i ekspansji na rynki zagraniczne.

— Mamy określoną kwotę na inwestycję. Może się okazać, że wybierzemy 2-3 laureatów konkursu — zastrzega Łukasz Kręski, członek zarządu BBI Seed Fund, przewodniczący jury.

O miejsce w finale walczyło jedenastu projektodawców — oprócz pięciu laureatów przed jury zaprezentowali się przedsiębiorcy z: ALLCinema, NaZeszyt.pl, Stanusch Technologies, Grupy Rx/Konsylium24.pl, Serious Games oraz e-Kliniki.

O słomie i języku

Jonizacja odpadów, ekonomia spalania słomy, semantyka języka polskiego i przyszłośćinternetu — między innymi takie tematy poruszali przedsiębiorcy podczas prezentacji swoich projektów. W ciągu 30 minut musieli udowodnić, że to właśnie w ich biznes warto zainwestować. A przez następne pół godziny odpowiadali na pytania. Firma Protech chce powalczyć o główną nagrodę mobilną brykieciarką. Opracowała technologię umożliwiającą zbieranie słomy, jej magazynowanie i spalanie w celu uzyskania energii.

— Projekt jest obecnie w fazie rozwoju, prototyp powstaje dzięki współpracy z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych (PIMR) w Poznaniu, a produkcja będzie się odbywać w strefie ekonomicznej na terenie Krakowskiego Parku Technologicznego.

Podpisaliśmy do tej pory dziewięć listów intencyjnych na zakup naszych urządzeń — sześć krajowych i trzy zagraniczne. Ofertę kierujemy do dwóch grup odbiorców: klientów indywidualnych z terenów wiejskich oraz instytucji i podmiotów gospodarczych — mówi Grzegorz Krupnik z firmy Protech.

Przedsiębiorcy już intensywnie myślą o tym, jak zawojować rynki zagraniczne. Nagrodę w konkursie chcieliby wykorzystać m.in. na badania popytu na świecie, które pozwoliłyby na opracowanie strategii marketingowej ze wskazaniem konkretnych rynków.

— Bardziej niż na pieniądzach zależy nam na know-how, które może zaoferować fundusz. Mamy poczucie, że z BBI Seed Fund będziemy w stanie sprzedać więcej produktów — mówi Grzegorz Krupnik.

Mówisz, masz

W globalny sukces wierzą też pomysłodawcy projektu Fido Voice. Stworzyli intuicyjny system wyszukiwania głosowego, który będzie wykorzystywany głównie w aplikacjach mobilnych oraz na stronach internetowych, polegający na zadawaniu pytań za pomocą języka naturalnego. W projekt zaangażowani są lingwiści, matematycy i...fizycy kwantowi.

— To dla nas idealny moment na debiut ze względu na rosnący rynek. W 2014 r. w Wielkiej Brytanii głosowość mobilna będzie standardem. W tym rozwiązaniu chodzi o użyteczność, a głos jest najbardziej naturalnym medium komunikacji. Postanowiliśmy zaatakować na początku najbardziej wymagającą branżę, czyli bankową, ale to nie jest jedyny sektor, w którym się rozwijamy. Idea Fido Voice jest dużo szersza — zapewnia Michał Wroczyński, stojący na czele projektu. Na użyteczność stawia też Piotr Jarosz, pomysłodawca Buily — usługi umożliwiającej sprzedaż i kupno produktów na dowolnej stronie internetowej. Idea tego rozwiązania opiera się na tzw. zakupie impulsywnym, czyli spontanicznym, który generuje połowę sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w świecie offline.

— Buily to szybki i prosty sposób kupowania przez internet. Sprzedawcy będą mogli sprzedawać swoje produkty bez posiadania serwera i oprogramowania oraz bez odpowiedzialności za administrację danych osobowych, a internauci będą mogli dokonać szybkiego zakupu bez obaw o pomyślność transakcji i bezpieczeństwo swoich danych — mówi Piotr Jarosz.

Nie tylko dla profesjonalistów

Ministry of Win chce osiągnąć sukces projektem z pogranicza świata wirtualnego i realnego. Maciej Krupowies i Cecylia Grajewska, pomysłodawcy przedsięwzięcia, planują stworzyć pierwszą profesjonalną telewizję internetową poświęconą tematowi rywalizacji w grach elektronicznych.

— Stworzyliśmy już pierwszy na świecie ośrodek dla graczy. W planach mamy reality show pokazujące życie graczy, m.in. to, jak trenują czy omawiają taktyki. Chcemy zainteresować tą tematyką nie tylko profesjonalnych graczy, ale również inne osoby spoza tego środowiska, promować tę dyscyplinę sportu i propagować ideę sportów elektronicznych — tłumaczy Maciej Krupowies.

Zespół stojący za tym projektem ma już na koncie spory sukces — udało się mu zorganizować turniej, który miał największą oglądalność spośród rozgrywek bazujących na grze StarCraft II (gra z elementami zręcznościowymi, której akcja toczy się w XXVI w.) organizowanych w naszym kraju. Kolejny z finalistów konkursu — spółka Phoenix Technologies, zamierza produkować urządzenia do utylizacji odpadów komunalnych, przemysłowych i medycznych. Proponowany przez nią system umożliwia przetwarzanie odpadów w miejscu ich powstawania oraz uzyskiwanie w tym procesie energii elektrycznej, cieplnej i chłodu.

— Chcemy, by naszą główną grupą docelową były firmy, którym zależy na obniżeniu kosztów operacyjnych, ale ofertę będziemy kierować również do gmin mających kłopoty z odpadami. Planujemy ruszyć z produkcją w 2014 r. Zamierzamy być liderem w produkcji małych urządzeń do utylizacji i wyznaczać trendy w tej branży — podkreśla Joanna Tytz.

Najczęstsze pytanie, które padało ze strony kapituły konkursu, dotyczyło przewag konkurencyjnych i tego, jak przedsiębiorcy zamierzają je utrzymać. Członkowie jury dopytywali też o plany monetyzacji proponowanych przez projektodawców rozwiązań i grupy docelowe, do których kierują produkty i usługi. O tym, którzy z nich odpowiedzieli na pytania najlepiej, dowiemy się 4 grudnia, kiedy BBI Seed Fund ogłosi zwycięzców konkursu.

Finaliści konkursu „Biznes na 5”

Protech- Firma opracowała technologię umożliwiającą zbieranie słomy, jej magazynowanie i spalanie w celu uzyskania energii.

Fido Voice- Projektodawcy stworzyli intuicyjny system wyszukiwania głosowego, który może być wykorzystywany w aplikacjach mobilnych oraz na stronach internetowych, polegający na zadawaniu pytań za pomocą języka naturalnego.

Buily- Firma oferuje usługę umożliwiającą sprzedaż i kupno produktów na dowolnej stronie internetowej. Rozwiązanie oparte jest na tzw. zakupie impulsywnym, czyli spontanicznym.

Ministry of Win- Projektodawcy chcą stworzyć pierwszą profesjonalną telewizję internetową poświęconą tematowi rywalizacji w grach elektronicznych.

Phoenix Technologies- Spółka opracowała system umożliwiający przetwarzanie odpadów w miejscu ich powstawania oraz uzyskiwanie w tym procesie energii elektrycznej, cieplnej i chłodu.

„Biznes na 5”

Konkurs adresowany był do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, mających innowacyjne pomysły na biznes. Innowacja mogła dotyczyć produktów, usług, technologii, procesów sprzedaży, sposobu dotarcia do klienta czy modelu dystrybucji produktów i usług. Zgłosiło się ponad 140 firm. Zgłoszenia przyjmowaliśmy od 12 września do 31 października. Nagrodą główną jest inwestycja funduszu BBI Seed Fund do 5 mln zł.

Jury:

Łukasz Kręski i

Andrzej Ziemiński, członkowie zarządu BBI Seed Fund

Grzegorz Nawacki, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”

Adam Rogaliński, dyrektor działu analiz BBI Seed Fund

Daniel Kawoń, członek zarządu Krajowego Funduszu Kapitałowego

Jacek Olechowski, prezes spółki Mediacap,

Piotr Grupiński, prezes firmy Internity

Grzegorz Esz – prywatny inwestor i przedsiębiorca związany z funduszem Supernova IDM Fund i BBI Seed Fund

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu