Piekarniczy gigant przejmuje Gazelę Biznesu

Dawn Foods kupuje polskiego dystrybutora m.in. swoich produktów — poznański Agart-Pro.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek o zgodę na przejęcie przez holenderski oddział Dawn Foods, producenta dodatków dla cukierników i piekarzy oraz mrożonych ciast, polskiej firmy Agart-Pro.

Założona przed dziesięciu laty spółka z siedzibą w Poznaniu jest dystrybutorem produktów dla cukierni, lodziarni i piekarni oraz kilkakrotną Gazelą Biznesu w rankingu „PB”. Jej ostatnie znane przychody (za 2017 r.) przekraczały 108,8 mln zł, a zatrudnienie prawie 100 osób. Agart dystrybuuje też produkty swojego nowego właściciela — firmę Dawn Foods, amerykańskiego giganta określającego się jako jeden z największych producentów cukierniczych na świecie. Korzenie firmy sięgają 1920 r. i donutów, z których miała słynąć mała piekarnia w stanie Michigan. Wkrótce stała się jednak pierwszym przemysłowym producentem mieszanek cukierniczych na świecie. Dziś chwali się wytwarzaniem 4 tys. produktów, 5 tys. pracowników, 57 zakładami produkcyjnymi i działalnością w 105 krajach. Dawn Foods działa też w Polsce — oferuje mieszanki, aromaty, polewy, mrożone bazy ciast i produkty gotowe. Do czasu zamknięcia wydania ani amerykański, ani polski oddział firmy nie odpowiedział na nasze pytania. Podobnie prezes Agart- Pro — Artur Kotlarski.

Dla Amerykanów to szansa na znaczące poszerzenie dystrybucji — w Polsce mają tylko własne biuro sprzedaży w Poznaniu, które obsługuje też kraje bałtyckie. Mimo że ich produkty pojawiają się w ofercie Agart-Pro, Amerykanie na polskiej wersji swojej strony informują, że produkty Dawna są sprzedawane za pośrednictwem różnych dystrybutorów z Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Ile wart jest rynek dodatków dla piekarzy i cukierników,o który będą walczyć w Polsce — nie sposób oszacować. Sam rynek gotowego już pieczywa to ponad 10 mld zł rocznie, do tego dochodzą ciasta czy lody. I o ile małe piekarnie narzekają na spadające spożycie pieczywa i znikają z rynku, o tyle ta półka produktowa coraz mocniej rozwija się w kanale nowoczesnym, czyli większych sieciach sklepów, oferujących pieczywo i ciasta z odpieku. Ponadto Polska staje się coraz większym eksporterem wyrobów piekarskich, w tym pieczywa cukierniczego — przekraczającym 1,5 mld EUR rocznie i rosnącym w tempie dwucyfrowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu