Pieniądze i młodość spotkały się w Gdańsku

opublikowano: 11-06-2019, 22:00

Warszawski Dom Development i trójmiejski Euro Styl są w związku już od dwóch lat. Twierdzą, że 2+2=5

Żeby równanie akwizycji wyglądało jak modelowe 2+2=5, spółki szukają efektu synergii. Największy gracz na warszawskim rynku i o połowę młodszy trójmiejski deweloper twierdzą, że im się to udało. Euro Styl po przejęciu przez Dom Development dwa lata temu znacznie zwiększył przychody i bank ziemi. W rekordowym 2018 r. przychody trójmiejskiej spółki wyniosły 335 mln zł, a bank ziemi na koniec marca to blisko 5250 lokali w porównaniu z 1357 na koniec kwietnia 2017 r. (tuż przed zawarciem umowy kupna akcji Euro Stylu). Przychody grupy Dom Development za I kw. 2019 r. zwiększyły się r/r o 160 proc.

Działanie w ramach grupy Dom Development umożliwi nam w najbliższych latach
istotne zwiększenie skali działalności — mówi Mikołaj Konopka, prezes Euro
Stylu.
Wyświetl galerię [1/2]

ROZMACH:

Działanie w ramach grupy Dom Development umożliwi nam w najbliższych latach istotne zwiększenie skali działalności — mówi Mikołaj Konopka, prezes Euro Stylu. Fot. Marek Wiśniewski

— Kiedy trzy lata temu zastanawialiśmy się nad strategią, braliśmy pod uwagę ekspansję na inne rynki albo zwiększanie udziału w rynku trójmiejskim. Jednym z wariantów była sprzedaż Euro Stylu inwestorowi branżowemu. Tak się złożyło, że Dom Development szukał możliwości ekspansji w Trójmieście. W ciągu pół roku uzgodniliśmy warunki transakcji — wspomina Mikołaj Konopka, prezes Euro Stylu.

Zakup Euro Stylu Dom Development także łączył z możliwością wzrostu. W Warszawie mógł się już pochwalić kilkunastoprocentowym udziałem w rynku i poszukiwał sposobu zaistnienia w Trójmieście.

— Myśleliśmy o przejęciu rasowego dewelopera z „naszej bajki”, czyli dobrze zarządzanego, łączącego wysoką jakość z ofertą dla segmentu popularnego plus — mówi Jarosław Szanajca, prezes grupy Dom Development.

Podkreśla, że od początku Euro Styl był partnerem postrzeganym jako spółka samodzielna, dobrze zarządzana i dlatego nie zakładano silniejszej integracji. Obie firmy mają po przejęciu odrębne zarządy, działalność operacyjną, zespoły pracownicze. Akwizycja miała więc wymiar głównie kapitałowy i personalny — prezes warszawskiej spółki wszedł do zarządu trójmiejskiej, a jej prezes do warszawskiej. Ważny był też wymiar praktyczny związany z dzieleniem się wiedzą i doświadczeniami — zaczęły powstawać grupy projektowe łączące pracowników obu firm, wspólne procedury i szkolenia dla kadry.

Młode Miasto

Najlepszą miarą sukcesu i skokowego zwiększenia skali działalności Euro Stylu jest przygotowanie do realizacji dużego obszaru terenów postoczniowych, tzw. Młodego Miasta, wielofunkcyjnej zabudowy, która powstanie na 7-hektarowej działce w śródmieściu Gdańska, przy Europejskim Centrum Solidarności. Powstanie tam około 1200 mieszkań i lokali usługowych oraz ponad 40 tys. m kw. powierzchni biurowej.

— Bez wsparcia finansowego oraz logistycznego grupy Dom Development nie bylibyśmy w stanie podjąć się tego projektu. Tymczasem wkrótce inwestycja ruszy — mówi Mikołaj Konopka.

Udział firmy w trójmiejskim rynku wynosi obecnie około 10 proc. — Na koniec marca mieliśmy w banku ziemi około 5250 lokali, co daje nam perspektywę ciągłej realizacji przez 4-5 lat — mówi Mikołaj Konopka.

Owoce fuzji

Dla Euro Stylu projekty takie jak Młode Miasto to w pewnym sensie nowość. Firma uczy się od grupy Dom Development zarządzania skalą, np. jak zaplanować tak duże inwestycje od strony obsługi klienta czy procesów posprzedażowych. Różnica jest duża — warszawska spółka ma już doświadczenie w dostarczaniu na rynek ponad 3 tys. lokali rocznie, a Euro Styl dopiero po wejściu do grupy przekroczył 700.

— Uczymy się zresztą od siebie nawzajem. Euro Styl jest od nas młodszy o 10 lat i ma wiele świeżych rozwiązań dotyczących kreowania produktu czy efektywności kosztowej. Dom Development np. przez 20 lat zamawiał usługi generalnego wykonawstwa u największych firm, a Euro Styl od początku realizuje je samodzielnie. W 2018 r., idąc za tym przykładem, powołaliśmy działającą w tym segmencie spółkę Dom Construction i efekty przeszły nasze oczekiwania — mówi Jarosław Szanajca.

Integrowanie systemów

Mimo zachowania odrębności spółki szukają efektów synergii. Łącząc np. informatyczne systemy zarządcze, tworzą wspólny dział IT i wspólne platformy informatyczne. W 2018 r. powstała spółka Dom Development Kredyty, oferująca doradztwo kredytowe klientom grupy Dom Development w Warszawie i Wrocławiu oraz Euro Stylu w Trójmieście.

— To przynosi wymierne korzyści naszym klientom, gdyż dzięki efektowi skali i zaufaniu banków możemy liczyć na korzystne oferty kredytowe — mówi Mikołaj Konopka.

Modele ekspansji

Dom Development z firmy bardzo homogenicznej, warszawskiej, w ciągu dwóch lat rozwinął działalność w trzech metropoliach — Warszawie, Trójmieście i Wrocławiu.

— Na razie bierzemy oddech, choć nie wykluczamy wkrótce dalszej ekspansji do kolejnego dużego miasta. Wyniki wskazują, że możemy — mówi Jarosław Szanajca.

Przyznaje, że wejście na nowy rynek w wyniku przejęcia dewelopera jest dużo łatwiejsze, bo nie trzeba się uczyć jego specyfiki. W przypadku Trójmiasta najtrudniejsza jest topografia — określenie, które działki między morzem a Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym mają naprawdę dobrą lokalizację. Akwizycja Euro Stylu to dla grupy Dom Development równowartość 10 lat zdobywania doświadczeń na tym rynku. Zahamowanie ekspansji we Wrocławiu w poprzednich latach Jarosław Szanajca bardziej łączy ze spowolnieniem gospodarczym 2009 r. niż z organicznym modelem wchodzenia na rynek. Obecnie także tam od dwóch lat Dom Development zwiększa przychody, liczbę oddawanych mieszkań i bank ziemi.

5250 Tyle mieszkań może powstać na gruntach należących do banku ziemi trójmiejskiej spółki Euro Styl z grupy Dom Development.

OKIEM EKSPERTA

KATARZYNA KUNIEWICZ, dyrektor działu badań rynku mieszkaniowego JLL

Przejęcie przyspiesza ekspansję

Przejęcie spółki Euro Styl przez grupę Dom Development to pozytywny przykład uszanowania dobrej marki. Zachowanie nazwy dewelopera o ugruntowanej pozycji na trójmiejskim rynku i odrębnego zarządu przyniosło świetny efekt. Przed przejęciem Euro Styl planował na lata 2017-18 oddanie 450 mieszkań, plan na 2018-19 zakładał już niemal 1000 mieszkań, co oznacza podwojenie skali działalności. Plany dwuletniesą dobrym miernikiem — obejmują mieszkania gotowe i w zaawansowanej budowie. Akwizycja jest bardzo rzadko stosowaną strategią ekspansji deweloperów na nowe rynki — ze względu na koszty mogą sobie na nią pozwolić tylko najwięksi gracze. Najczęściej spółki zaczynają działalność na nowym rynku, kupując na nim działkę. Dom Development, który wcześniej samodzielnie rozwijał w taki sposób działalność we Wrocławiu, nie osiągnął tam tak spektakularnych sukcesów jak teraz w Trójmieście.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu