Czytasz dzięki

Pieniądze jednak dają szczęście?

OSZ
opublikowano: 15-01-2013, 15:50

W odwiecznym sporze pojawiły się nowe dowody. Grupa naukowców udowadnia, że pieniądze podnoszą poziom szczęścia w życiu człowieka.

Ekonomiści Daniel W. Sacks, Betsey Stevenson i Justin Wolfers na podstawie swoich badań twierdzą, że istnieje relacja pomiędzy dochodami a szczęściem. Jeśli zwiększymy dochody ze 100 tys.  USD na 200 tys.  to wzrost satysfakcji będzie taki sami, jak w momencie, gdy zarobki wzrosną z 200 tys. do 400 tys. Jeśli natomiast dochody zwiększają się następnie z 400 tys. na 600 tys., to zadowolenie wzrasta, ale nie tak bardzo. Do kolejnego skoku szczęścia porównywalnego z poprzednimi potrzebne byłoby podwojenie zarobków, czyli dojście do pułapu 800 tys.

Paradoks do rozwiązania

Naukowcy w grudniu opublikowali pracę w Institute for the Study of Labor (IZA) w Bonn. Grupa uczonych od dawna próbuje się uporać się z tzw. paradoksem Easterlina.

Profesor Richard Easterlin, który wykładał na University of Southern California, zajmował się badaniem relacji zachodzących pomiędzy zarobkami a odczuwanym szczęściem. Według jego teorii, pieniądze mogą zwiększać poziom szczęścia w życiu, ale tylko do pewnego punktu. Na tej podstawie wskazywał, że poziom szczęścia mieszkańców biedniejszych krajów nie musi być mniejszy niż tych z bogatszych państw. Easterlin twierdzi, że względne dochody, czyli to ile posiadasz w porównaniu z ludźmi wokoło, mają większe znaczenie niż dochody bezwzględne.

Portal amerykańskiego magazynu "Forbes" podaje przykład ilustrujący, czym jest ten paradoks: dobrze zarabiający pracownik banku Goldman Sachs niekoniecznie musi być osobą bardziej szczęśliwą od pracownica fabryki General Electric. Jeśli kupisz Forda, następnie chcesz mieć Mercedesa, i tak dalej, i dalej.

Polacy i szczęście

A jak się ma poziom szczęścia Polaków? Sprawdził to pod koniec 2012 roku CBOS. Ponad połowa Polaków odczuwała zadowolenie, że coś im się w życiu udało, ale jednocześnie połowa odpowiedziała, że wiele razy odczuwała zdenerwowanie i rozdrażnienie.

Badanie potwierdziło też, że ocena stanu materialnego i wykształcenie poprawiają samopoczucie. Pozytywne stany emocjonalne częściej odczuwali badani, którzy lepiej oceniają swoją sytuację materialną. Pozytywne myślenie to także częściej cecha ludzi lepiej wykształconych.

Z kolei prof. Janusz Czapiński, na podstawie badań „Diagnoza społeczna” mówił w zeszłym roku tygodnikowi "Poiityka" że poziom pozytywnych odpowiedzi na pytanie, czy chce się panu żyć, nie był tak wysoki od 1991 r.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: OSZ

Polecane