Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni

KSA
opublikowano: 23-06-2009, 00:00

Analitycy DI BRE

Analitycy DI BRE

uważają ożywienie na rynku mieszkaniowym

za sezonowe. Wieszczą

kolejne spadki.

W marcu, kwietniu i maju na rynku pierwotnym drgnęło. W stosunku do dwóch poprzednich miesięcy tego roku zauważalny był wzrost przedsprzedaży mieszkań na rynku pierwotnym. Analitycy Domu Inwestycyjnego BRE Banku studzą jednak emocje. "Przyczyną jest naszym zdaniem efekt sezonowy a także obniżka cen na rynku pierwotnym, której nie towarzyszyła podobnej skali obniżki cen na rynku wtórnym" — napisano w raporcie.

Maciej Stokłosa, autor raportu, uważa, że wyniki przedsprzedaży mieszkań w całym 2009 r. będą bardzo słabe. "Do drugiej połowy 2010 roku będzie utrzymywać się nadpodaż gotowych lokali, ceny zaś od obecnych poziomów średnich cen ofertowych spadną jeszcze o 20-25 proc." — twierdzi analityk. Większy spadek cen mieszkań zauważa w segmencie o podwyższonym standardzie.

— To trzeba wyraźnie rozgraniczyć. Jeśli chodzi o segment premium i apartamenty — moim zdaniem analitycy mają rację. Natomiast jeśli chodzi o segment mieszkań popularnych — tutaj nie spodziewam się znaczących spadków. Moim zdaniem twarde dno zostało już osiągnięte — uważa Henryk Feliks, wiceprezes Ganta.

Zwraca też uwagę na to, by na rynek nie patrzeć wyłącznie z perspektywy rynku warszawskiego (na którym z resztą Gant nie działa), bo ten rządzi się nieco innymi prawami. Zgadza się co do faktu, że podstawowym kryterium wyboru mieszkania jest teraz cena.

— Deweloperzy będą zdeterminowani, by utrzymywać swoje marże. Ceny mogą spaść o 20 procent i nawet więcej, ale w przypadku mieszkań, których budowa rozpoczyna się teraz, gdy właśnie o tyle spadły koszty wykonawstwa i materiałów. Mieszkania, które były budowane po wyższych kosztach raczej nie będą już przeceniane — jeśli deweloper jest mocny, to będzie w stanie je przetrzymać, oferując klientom tańsze lokale, które będą gotowe za kilkanaście miesięcy — podkreśla Wojciech Ciurzyński, prezes Polnordu.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KSA

Polecane