PIR i Lotos blisko umowy

Udział w dokończeniu prac wiertniczych na bałtyckim złożu B8 to pionierski projekt państwowego wehikułu inwestycyjnego

Bank Gospodarstwa Krajowego i Pekao będą uczestniczyć w finansowaniu prac Lotosu na złożu B8 na Bałtyku. Z informacji „PB” wynika, że wczoraj podpisały, wspólnie z Lotos Petrobaltic i Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi (PIR), tzw. mandate letter, czyli dokument określający podstawowe warunki finansowania tej inwestycji.

PIONIERSKI PROJEKT:
Spółka PIR, która razem z BGK jest
narzędziem polityki inwestycyjnej
ministerstwa skarbu, pod rządami prezesa
Mariusza Grendowicza zaangażowała
się już w projekty realizowane
przez Tauron, Azoty, Hawe i samorządy.
Projekt paliwowego Lotosu nabrał
kształtów jako pierwszy.
[FOT. WM]
Zobacz więcej

PIONIERSKI PROJEKT: Spółka PIR, która razem z BGK jest narzędziem polityki inwestycyjnej ministerstwa skarbu, pod rządami prezesa Mariusza Grendowicza zaangażowała się już w projekty realizowane przez Tauron, Azoty, Hawe i samorządy. Projekt paliwowego Lotosu nabrał kształtów jako pierwszy. [FOT. WM]

Udziały już podzielone

Chodzi o pierwszy i pionierski projekt, w którego finansowaniu wezmą udział PIR. Projekt zakłada utworzenie spółki specjalnego przeznaczenia, która dokończy prace wiertnicze na złożu B8, należącym do Lotosu, a potem będzie prowadzić eksploatację i sprzedaż wydobytej tam ropy naftowej i gazu ziemnego. Ma to wszystko kosztować 1,6 mld zł i zaowocować roczną produkcją ropy na poziomie 250 tys. ton. Uruchomienie produkcji przewidziano na 2016 r.

— Podpisany wczoraj mandate letter to wstępna umowa, która wyraża intencje stron co do udziału w transakcji na określonych warunkach. Nie jest ona jednakże zobowiązaniem do zawarcia transakcji, bo negocjacje będą jeszcze trwały, a wszystkie strony są jeszcze przed ostatecznymi decyzjami. Mimo że niewiążący, to jest to bardzo ważny dokument na drodze do zamknięcia finansowania — mówi Jarosław Brzozowski, dyrektor w EY, firmie doradczej pracującej przy tym projekcie.

Umowa precyzuje wstępnie udział partnerów w finansowaniu projektu. Podział na razie jest jednak tajny. Wcześniej PIR zapowiadały, że jego wkład wyniesie od 250 mln zł do 563 mln zł. Ani Lotos, ani PIR, nie komentowali w czwartek tej sprawy.

Transakcja na rocznicę

Jeśli negocjacje w sprawie B8 pójdą sprawnie, to PIR będą mogły wkrótce odtrąbić sukces w postaci dopięcia pierwszej inwestycji w swojej historii. I to już po roku funkcjonowania. Spółka została zarejestrowana 19 czerwca 2013 r., kilka miesięcy po zapowiadającym ją exposé premiera, wygłoszonym w październiku 2012 r. Dziś jedenaście projektów z listy PIR jest w fazie analiz, a sześć ma status wstępnie zaakceptowanych. Wśród tych sześciu jest m.in. petrochemiczna inwestycja Lotosu i Azotów, inwestycja Hawe, związana z budową sieci światłowodowej, elektrociepłownia w Olsztynie, blok gazowo-parowy Tauronu w Łagiszy, a także kilka projektów drogowych. Bulwarówki typu „Fakt” chętnie podkreślają, że PIR „nic nie robią”. Specjaliści, a także same PIR, przypominają jednak, że porządne przygotowanie inwestycji wymaga czasu. Można przyjąć, że w Europie profilowi PIR odpowiadają takie fundusze, jak np. francuski CDC Infrastructure, należący do państwowej Caisse de Depots. Pierwszą transakcję zawarł po dwóch latach funkcjonowania. Fundusz Marguerite, należący do kilku europejskich instytucji finansowych (w tym do PKO BP), pierwszy projekt dopiął po trzech latach pracy. W rok uwinął się natomiast włoski F2i — Fondi italiani per le infrastrutture.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PIR i Lotos blisko umowy