Pismo prawdę ci powie

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 11-05-2015, 00:00

Kandydat pisze, że jest stworzony do pracy w tej firmie i na tym stanowisku. Na pewno? Ponoć najskuteczniej można to sprawdzić, analizując próbkę pisma.

Dr Zuzanna Górska, psycholog i grafolog, właścicielka firmy Graf i Ty, opracowała metodę analizy pisma ręcznego GCP Method.

— W piśmie ręcznym widać np. jak ktoś znosi presję czasu czy krytykę, jaki jest w kontakcie z innymi czy ma tendencję do kreowania własnego wizerunku — tłumaczy dr Górska. Przygotowując pracę doktorską, przebadała rękopisy i wyniki testów psychologicznych 1023 osób, z których 883 włączyła do analiz matematycznych. Połączenie algorytmów matematycznych z zaawansowaną wiedzą psychologiczną dało GCP Method.

— Każdy otrzymuje krótki fragment tekstu do przepisania ręcznie. Taka próbka jest opisywana i mierzona za pomocą 50 charakterystyk, tzw. wymiarów pisma. Na tej podstawie można opisać, jaki badany ma styl działania, jak się komunikuje i współpracuje z innymi. Określamy też emocjonalność i motywację i to, czy np. ktoś rzeczywiście ma zdolności przywódcze — opisuje Zuzanna Górska. Jej metoda jest przydatna w rekrutacji.

— Grafologię od lat stosują firmy francuskie, holenderskie i izraelskie. Często jest wykorzystywana przy rekrutacji na wyższe stanowiska menedżerskie. Ta szybka i trafna metoda pozwala oszacować kilka kompetencji na raz i pomaga podjąć decyzję o wyborze kandydata — twierdzi Zuzanna Górska.

Jej klientem jest m.in. polski oddział japońskiej firmy Ricoh, który od trzech lat stosuje analizę pisma jako jedno z narzędzi podczas rekrutacji i coachingu.

— Zaczęło się od zarządu. Zleciliśmy badania naszego pisma, nie spodziewając się w zasadzie niczego. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni wynikami. Otrzymaliśmy pełen psychologiczny obraz zarządu. Wykorzystaliśmy tę metodę podczas planowania działań coachingowych dla menedżerów. Dzięki wiedzy o tym, co kogo motywuje, łatwiej stworzyć dobry zespół — opowiada Tomasz Nazaruk, dyrektor generalny Ricoh Polska.

Analizę grafologiczną firma wykorzystała przy tworzeniu zespołu handlowców i stosuje ją przy rekrutacji na stanowiska menedżerskie.

— Metoda ta w połączeniu z innymi narzędziami pozwala stworzyć obiektywny obraz kandydata. Mimo że nie należy do najtańszych wykorzystywanych podczas rekrutacji i tak się opłaca, bo dzięki niej mamy szansę pozyskać pracownika o kwalifikacjach, na których nam zależy — wyjaśnia Tomasz Nazaruk.

Według specjalistów analiza pisma ułatwia zarządzanie, bo jeśli wiadomo, co motywuje poszczególnych członków zespołu, łatwiej to stosować. Może też pomóc w rozwoju osobistym. Można dzięki niej określić predyspozycje, mocne i słabe strony, a także określić cechy środowiska, w którym można funkcjonować efektywniej. Analiza pisma wskaże np. że ktoś ma cechy osobowości, które niekoniecznie wspierają go w tym, czym się właśnie zajmuje. A analiza pisma połączona z sesją coachingową pozwalatakim osobom właściwie się ukierunkować. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Pismo prawdę ci powie