Piwo Tyskie zmniejsza przewagę nad rywalami

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-09-25 00:00

Piwo Tyskie zmniejsza przewagę nad rywalami

Piwo Tyskie Gronie, produkowane przez Kompanię Piwowarską, miało według raportu AC Nielsen w czerwcu i lipcu 2001 roku 15,5-proc. udział w sprzedaży detalicznej. Drugie miejsce przypadło Żywcowi z 11,4- proc. udziałem. Trzecią pozycję ma Lech Premium.

Firma AC Nielsen, co dwa miesiące monitorująca detaliczny rynek m.in. sprzedaży piwa, przedstawiła raport dotyczący tego sektora, obejmujący badaniem miesiące: czerwiec i lipiec 2001 roku.

Tyskie liderem

Według AC Nielsen, najlepiej sprzedającym się piwem w tych dwóch miesiącach było Tyskie Gronie, produkowane przez Kompanię Piwowarską, w skład której wchodzą browary Lech i Tychy. Piwo tej marki w czerwcu i lipcu opanowało 15,5 proc. krajowego rynku.

Z przeprowadzonego badania wynika, że jego udział w sprzedaży stopniowo się zmniejsza. O ile jeszcze w lutym i marcu udział Tyskiego Gronie sięgał 16,6 proc., o tyle w kwietniu i maju tego roku spadł do 16,1 proc. a w czerwcu i lipcu — do wymienionych 15,5 proc. Poprawia się natomiast pozycja marki Lech Premium, drugiego sztandarowego wyrobu Kompanii Piwowarskiej, spółki kontrolowanej przez południowoafrykański koncern SAB. Piwo to od początku lutego do końca lipca tego roku zyskało 0,4 proc. Jego udział w sprzedaży sięgał w tych dwóch miesiącach 6,4 proc.

Warka lepiej

Największy konkurent KP na piwnym rynku, czyli Grupa Żywiec (Leżajsk, Warka, EB i Żywiec) kontrolowana przez Heinekena, utrzymuje udział swej głównej marki, czyli piwa Żywiec, na niemal nie zmienionym poziomie. Wynosił on w czerwcu i lipcu 11,4 proc., co oznacza spadek w stosunku do lutego-marca o 0,4 proc. Potwierdzają się natomiast doniesienia z rynku o dobrej sprzedaży piwa Warka, którego silna kampania reklamowa przyniosła widoczne efekty. Warka Specjal od przeprowadzonych badań w lutym i marcu tego roku, zyskała do końca lipca 1,3 proc. rynku i osiągnęła w ostatnich badanych miesiącach udział w nim sięgający 4,0 proc. Nie najlepiej sprzedaje się za to piwo EB Pils, które miało jeszcze kilka miesięcy temu udział w sprzedaży sięgający 3 proc., by w czerwcu i lipcu spaść do poziomu 2,3 proc.

Zagłoba się trzyma

Trzeci najbardziej liczący się na rynku producent piwa, czyli Okocim (własność Carlsberga), może być zadowolony ze sprzedaży piwa Zagłoba. Udział tej marki w krajowej sprzedaży w czerwcu i lipcu wyniósł 1,3 proc. i wzrósł od początku lutego o 0,5 proc. Z raportu Nielsena wynika też, że udziały spółki Okocim w krajowej sprzedaży wyniosły w badanych miesiącach 6,2 proc. Firma tworzy właśnie grupę browarów, w skład której wejdzie niebawem Bosman ze Szczecina, Kasztelan z Sierpca oraz wrocławski Piast. Z wyliczeń wynika, że udział w krajowej sprzedaży Bosmana w czerwcu i lipcu tego roku wyniósł 2,2 proc. Kasztelana — 1,4 proc., a Piasta około 3,2 proc.

Na podstawie raportu widać też, że nadal na rynku piwnym prym wiedzie Grupa Żywiec, która według obliczeń osiągnęła w badanych dwóch miesiącach udział w rynku na poziomie 33,5 proc. Kompania Piwowarska w tych wyliczeniach osiągnęła poziom 26,2 proc. a grupa Carlsberg Okocim 13,1 proc. Ogółem więc, trzech największych producentów piwa działających na krajowymrynku opanowało (bez gastronomii) w czerwcu i lipcu prawie 73 proc. ogólnej detalicznej sprzedaży.