PKN myśli o aliansie

Michał Śliwiński
opublikowano: 09-11-2000, 00:00

PKN myśli o aliansie

Krajowy potentat myśli o stworzeniu wspólnie z innymi spółkami paliwowymi z Europy Środkowej i Wschodniej jednej dużej firmy, która pod względem wielkości zajęłaby czwarte miejsce w Europie. Niewykluczone, że partnerem Orlenu mógłby zostać węgierski MOL.

Decyzja płockiego koncernu jest odpowiedzią na próby budowania takiej grupy przez MOL, który przejął ostatnio słowacki Slovnaft. Jak uważa Andrzej Mroczkowski, prezes PKN Orlen, dzięki takiemu rozwiązaniu akcjonariusze nowo powstałej spółki mogliby w pełni skorzystać z efektów synergii.

Na razie, co wynika z opublikowanych przez paliwowego giganta wyników, wsparcie nie wydaje się mu konieczne. W dłuższej jednak perspektywie, by móc skutecznie konkurować z zachodnimi firmami, trzeba znacząco zwiększyć rozmiary spółki.

PKN po trzech kwartałach tego roku wypracowała dokładnie 594 mln zł zysku netto, przy przychodach wynoszących 18,2 mld zł. Tak dobry wynik to m.in. zasługa wzrostu cen ropy oraz osłabienia złotego w stosunku do dolara. Porównując wyniki osiągnięte w tym roku do 1999 r. należy pamiętać, że PKN funkcjonował wtedy odrębnie z CPN, natomiast zsumowane finanse tych podmiotów w roku 1999 i tak są dużo niższe niż te, które już po fuzji wypracowały w tym roku. Sprzedaż tegoroczna jest wyższa o 36,5 proc., natomiast zysk netto o 24,5 proc.

Na tak znaczną poprawę wyników w stosunku do ubiegłego roku największy wpływ miały zmienne niezależne od zarządu spółki, a wynikające z globalnych trendów ekonomicznych. Na wyniki bardzo słabo za to oddziaływała restrukturyzacja firmy i związane z nią oszczędności. Mimo zniesienia ceł na paliwa spółce raczej na pewno nie grozi w najbliższym czasie zapaść przychodów.

— Wyniki spółki są bardzo dobre. Szczególnie sprzyjały jej wysokie marże rafineryjne na świecie przy niższych kosztach zakupu ropy typu Ural Brent. Dodatkowo trzeci kwartał zawsze cechował się zwiększoną konsumpcją paliw, szczególnie tych wyższej jakości — mówi Rafał Jankowski, analityk CDM Pekao SA.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michał Śliwiński

Polecane