PKN Orlen szuka nabywcy na Orlen KolTrans, spółkę zajmującą się przewozami kolejowymi — wynika z informacji „PB”.

Według naszych ustaleń płocki koncern, przy pomocy firmy doradczej EY, rozesłał już po rynku zapytania do potencjalnych chętnych. „PKN Orlen zmierza do pełnej koncentracji na podstawowej działalności biznesowej. Procesy optymalizacji grupy Orlen mają charakter ciągły i dotyczą również scenariuszy funkcjonowania spółek transportowych” — informuje biuro prasowe PKN Orlen.
Z informacji „PB” wynika, że Orlen KolTrans osobno sprzedaje aktywa kolejowe i pozostałe aktywa przewozowe. Spółka, która ma 1-procentowy udział w rynku przewozów towarowych w Polsce, prowadzi też działalność w Czechach.
Spory apetyt na konsolidację mają PKP Cargo — niedawno przejęły czeskie AWT oraz podpisały list intencyjny z KGHM w sprawie objęcia 49 proc. udziałów w Pol-Miedź- Transie. Koncern, zarządzany przez Adama Purwina, chce skonsolidować koleje będące własnością byłych państwowych molochów z sektora przemysłowego, by stworzyć narodowego przewoźnika towarowego. Taki plan pobłogosławił minister skarbu.
— PKP Cargo mogą zaoferować strategiczną współpracę tym podmiotom. Dodatkowym atutem spółki jest bardzo dobrasytuacja finansowa, umożliwiająca planowanie rozwoju w drodze akwizycji i fuzji — mówi Mirosław Kuk, rzecznik PKP Cargo.
Szyki PKP Cargo może pokrzyżować CTL, największy niezależny przewoźnik towarów na kolei, posiadający ponad 6 proc. w rynku. Przez cały ubiegły rok PKP Cargo rozmawiały z funduszem Bridgepoint odkupieniu, jednak negocjacje nie zakończyły się sukcesem. Wedle nieoficjalnych informacji poszło o cenę. Fundusz, który kilka lat temu zapłacił za CTL ponad 1 mld zł, może mieć problemy z uzyskaniem porównywalnej wyceny, nie
mówiąc o zarobku na transakcji. Najprostszym sposobem podniesienia wyceny CTL jest wzrost przez przejęcia, więc spółka ostrzy sobie apetyt na Orlen KolTrans. — To ciekawe aktywo, a CTL ma mocną pozycję na tym rynku — mówi Khai Tan, zarządzający funduszem Bridgepoint.
CTL może mieć silną motywację do akwizycji, jednak analitycy wierzą w siłę negocjacyjną PKP Cargo.
— PKP Cargo wydaje się najistotniejszym pretendentem do przejęcia aktywów kolejowych Orlenu. Cargo poszukuje bowiem przedsiębiorstw do przejęcia nie tylko na rynku polskim, ale również za granicą, a strategia spółki zakłada mocne zaangażowanie w kierunku południkowym, od polskich portów morskich, przez rynki Czech i Słowacji dalej ku południu — mówi Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR.
Niewykluczone, że kolejowi przewoźnicy będą mieli kolejne okazje do rywalizacji. Jeszcze kilka miesięcy temu pod młotek miał iść Lotos Kolej, ale transakcja została zamrożona. Spekuluje się również o sprzedaży należącej do Ciechu Transody i kolei Azotów. © Ⓟ