Czytasz dzięki

PKO BP przez dwa lata sprzedał obligacje za 13 mld zł

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-08-2005, 15:33

PKO BP w ciągu dwóch lat sprzedaży detalicznych obligacji Skarbu Państwa sprzedał papiery za ponad 13 mld zł - poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor Bankowego Domu Maklerskiego PKO BP Jan Kuźma.

PKO BP w ciągu dwóch lat sprzedaży detalicznych obligacji Skarbu Państwa sprzedał papiery za ponad 13 mld zł - poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor Bankowego Domu Maklerskiego PKO BP Jan Kuźma.

    Od sierpnia 2003 r. PKO BP jest agentem emisji obligacji detalicznych oferowanych przez ministerstwo finansów. Kuźma poinformował, że przez dwa lata obligacje kupiło ponad 400 tys. osób, z czego ponad 60 proc. nie było klientami banku PKO BP.

    Najczęściej obligacje kupują mieszkańcy województwa mazowieckiego (jedna trzecia kupionych obligacji) oraz śląskiego i pomorskiego. Najmniej obligacji kupili mieszkańcy województw lubuskiego, opolskiego i świętokrzyskiego.

    Zastępca dyrektora departamentu należności i zobowiązań finansowych państwa w ministerstwie finansów Anna Suszyńska podkreśliła, że klienci coraz częściej kupują obligacje o dłuższym terminie zapadalności, co jest zgodne ze strategią zarządzania długiem Skarbu Państwa, polegającą na wydłużeniu terminu zapadalności.  

    Przez minione dwa lata klienci najchętniej kupowali obligacje dwuletnie - stanowiły one 71 proc. wszystkich sprzedanych papierów. Jednak o ile w pierwszym roku prowadzenia sprzedaży przez PKO BP 85 proc. sprzedanych obligacji stanowiły obligacje dwuletnie, o tyle w drugim roku - ich sprzedaż stanowiła 55 proc. Obecnie klienci, którzy kupili obligacje dwuletnie dwa lata temu, mogą dokonać operacji zamiany posiadanych obligacji na nowe.Zamiana jest dostępna po raz pierwszy.

    Obligacje trzyletnie zwiększyły swój udział w sprzedaży z 9,5 proc. w pierwszym roku do 28,9 proc. w okresie od sierpnia 2004 do końca czerwca 2005. Średnio stanowiły one 19 proc. sprzedaży.  Obligacje czteroletnie to średnio 3 proc. sprzedaży, pięcioletnie - 6 proc., a obligacje 10-letnie to średnio 1 proc. sprzedaży. Tych obligacji sprzedano od października 2004 za ponad 100 mln zł.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Według danych PKO BP, przez minione dwa lata prawie 86 proc. obligacji kupiły osoby w wieku ponad 40 lat. O ile jednak w pierwszym roku sprzedaży przez PKO BP dominowała grupa osób powyżej 60 lat, o tyle w drugim roku najwięcej obligacji kupowali czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie.

    PKO BP oblicza też, że 61,2 proc. nabywców obligacji stanowią mężczyźni, 38,6 proc. - kobiety. Pozostałe 0,2 proc. to podmioty nie będące osobami fizycznymi. Jednak o ile w pierwszym roku sprzedaży udział kobiet był większy - 43,1 proc., o tyle w drugim roku spadł do 35,8 proc. Według danych banku, kobiety częściej kupują obligacje, jednak za mniejsze kwoty.

    Obligacje Skarbu Państwa są obecnie dostępne w sieci ponad 1000 placówek PKO BP, a także przez telefon i internet. Kuźma poinformował, że bank prowadzi analizy w sprawie poszerzenia sieci sprzedaży, jednak decyzja w tej sprawie wymaga "uzgodnień technologicznych". PKO BP ma 25 proc. plus jedna akcja Banku Pocztowego, a w piątek bank podpisał list intencyjny w sprawie poszerzenia współpracy z Pocztą Polską, drugim właścicielem Banku Pocztowego.

    Suszyńska poinformowała też, że w tym roku nie należy się spodziewać wprowadzenia do sprzedaży obligacji detalicznych denominowanych w euro. Jej zdaniem nie ma obecnie zainteresowania klientów, choć może się ono pojawić, gdy zbliży się termin wejścia Polski do strefy euro. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że w sierpniu przedstawi strategię przechodzenia na wspólną walutę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane