PKP Cargo ma receptę na zakorkowane tory

opublikowano: 28-06-2018, 22:00

Spółka chce zmian w opłatach rezerwacyjnych w rozkładzie jazdy, co ma zmniejszyć zatory. PKP PLK nie mówią nie.

Rosjanie szukają możliwości transportu towarów z Jedwabnego Szlaku przez Kłajpedę i Petersburg do portów niemieckich. Chińczycy z OT Logistics chcą budować i zarządzać nowym terminalem przeładunkowym, który ma powstać po białoruskiej stronie, i otworzyć nowy korytarz transportu chińskich towarów przez Grodno. Próby omijania polskiej sieci kolejowej są skutkiem coraz większych zatorów spowodowanych pracami modernizacyjnymi. Korki doskwierają także firmom budowlanym, które skarżą się na nieterminowe dostawy kruszyw. Coraz więcej firm i organizacji szuka więc sposobu na rozładowanie zatorów. Jednym z pomysłodawców są PKP Cargo. Zaproponowały zmiany w rozporządzeniu dotyczącym udostępnienia sieci kolejowej. Chcą skorygowania przepisów regulujących opłaty rezerwacyjne za zamawianie tras w rocznym rozkładzie jazdy (RRJ) oraz indywidualnym rozkładzie jazdy (IRJ).

Zobacz więcej

Fot. Grzegorz Kawecki

„Obecnie obowiązujący model gospodarczy nie daje przewoźnikowi możliwości dokładnego, ani nawet przybliżonego, oszacowania planowanych wielkości przewozowych, z wyprzedzeniem przewidzianym w rozporządzeniu dla składania wniosków na RRj, tj. od pięciu do 11 miesięcy przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy” — twierdzi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, w opinii przesłanej Ministerstwu Infrastruktury.

Przewoźnicy przestali długofalowo planować przewozy, ponieważ zamawiając trasę w RRJ ponosiliby wysokie opłaty rezerwacyjne. Zamawiają IRJ, czasem w terminie krótszym niż pięć dni przed planowanym odjazdem pociągu. Zarządca infrastruktury nie ma więc wiedzy o potrzebach transportowych firm przewozowych i trudno mu zaplanować wyłączanie odcinków torów do remontu, by nie zakłócać systemu przewozów. Czesław Warsewicz uważa, że skutkiem jest paraliż przewozów. Proponuje więc wprowadzenie takich samych opłat rezerwacyjnych w obu rozkładach (RRJ i IRJ). PKP Polskie Linie Kolejowe mogą przystać na tę propozycję. W piśmie do resortu infrastruktury spółka proponuje zmiany w określeniu progów rezerwacyjnych, by w obu rozkładach były na tym samym poziomie.

„Korzystniejsze progi opłat dla rocznego rozkładu jazdy ułatwią zarządcy infrastruktury kolejowej przeprowadzenie większej ilości pociągów podczas trwania robót modernizacyjnych i zapewnią przewoźnikom pewność rozkładu jazdy” — twierdzą PKP PLK.

Czesław Warsewicz proponuje również odejście od stosowania wskaźnika opłaty rezerwacyjnej przy zmianie masy, czyli tzw. masy brutto pociągu. To także wydłuża rotację wagonów, ponieważ przewoźnicy czekają ze składaniem wniosków do IRJ do czasu otrzymania listu przewozowego od klienta, określającego dokładną wagę przesyłki. Wolniejszy obrót wagonów zmniejsza ich dostępność. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa skarżyła się niedawno w liście do Ministerstwa Infrastruktury na niedobór taboru PKP Cargo potrzebnego do wykonywania prac manewrowych na bocznicach. Tu także — zdaniem Czesława Warsewicza — korekta przepisów może poprawić sytuację. Obecne przepisy dotyczące składania wniosków o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania manewrów wymuszają na przewoźnikach i zarządcy znacznie zwiększenie kosztów i obciążenie pracą kadry przedsiębiorców.

„Dla tak dużego przewoźnika, jakim jest PKP Cargo, szacowany nakład dodatkowej pracy na czynności zamawiania usług w obiektach infrastruktury usługowej PKP PLK wynosi 4,3 tys. godzin miesięcznie. Jest to czas, w którym pracownicy mogliby dokonać innych czynności związanych z pracą przewozową lub bezpieczeństwem ruchu pociągów” — twierdzi Czesław Warsewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / PKP Cargo ma receptę na zakorkowane tory