PKP mogą mieć kłopoty z handlem długami hut

Katarzyna Jaźwińska
22-05-2001, 00:00

PKP mogą mieć kłopoty z handlem długami hut

Nie mogąc doczekać się spłaty długów przez huty PKP próbują sprzedać ich wierzytelności. Zapędy przewoźnika mogą jednak przyhamować resorty transportu i gospodarki.

PKP ogłosiła przetarg na sprzedaż blisko 50,7 mln zł wierzytelności Huty Katowice wobec Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo i 6,9 mln zł zobowiązań Huty Częstochowa — również wobec DKPT. Za kilka miesięcy przewoźnik może stracić prawo do prowadzenia takich praktyk. KERM przyjął program restrukturyzacji stalowego sektora, przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki, który utrudni sprzedaż długów.

Ustawowy kaganiec

Filarem programu jest ustawa o uzdrowieniu branży. W art. 11 zapisano, że PKP mogą sprzedawać wierzytelności hut jedynie za zgodą ministra transportu, po zasięgnięciu opinii ministra gospodarki.

Nie wiadomo na razie, czy MTiGM będzie aprobować handel stalowymi zobowiązaniami przez przewoźnika. Pewne jest natomiast, że resort gospodarki takie plany będzie opiniować negatywnie. Lansuje bowiem pomysł konwersji długów wobec PKP na akcje Polskich Hut Stali (koncern ma powstać po konsolidacji hut Katowice, Sendzimira, Cedler i Florian). Zobowiązania hut sięgają około 540 mln zł. Projekt ustawy przewiduje zresztą również zamianę stalowych długów na walory oraz umorzenia i odroczenie spłat zobowiązań.

— To jedynie projekt ustawy, a więc nie ma podstaw prawnych, aby zaprzestać sprzedaży — mówi Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.

Zielone światło

Istotne zmiany wprowadzono również do programu restrukturyzacji branży hutniczej. Warto przypomnieć, że pierwotny projekt za najważniejsze dla rozwoju sektora uznał inwestycje: w Hucie Sendzimira w modernizację walcowni gorącej blach (koszt około 693 mln zł) oraz w linię ciągłego odlewania stali (COS) w Hucie Katowice (ponad 396 mln zł). Związkowcy HK i firm z nią związanych przygotowali projekt alternatywny, rekomendując rezygnację z budowy linii ciągłego odlewania stali, a w zamian przyśpieszenie realizacji projektu zintegrowanego odlewania i walcowania blach (ZOWB) w spółce z Dąbrowy Górniczej (ponad 2,4 mld zł). Obecnie w programie przewiduje się możliwość zrezygnowania z budowy linii COS i przyśpieszenie realizacji ZOWB — pod warunkiem, że mający powstać biznesplan PHS będzie przewidywać realną możliwość pozyskania środków na tę inwestycję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PKP mogą mieć kłopoty z handlem długami hut