PKP negocjuje kolejne kontrakty z Cegielskim

Cezary Pytlos
opublikowano: 2001-02-06 00:00

PKP negocjuje kolejne kontrakty z Cegielskim

Nowe wagony powinny trafić do przewoźnika pod koniec I półrocza 2001

Fabryka Pojazdów Szynowych, spółka należąca do holdingu Hipolit Cegielski Poznań, liczy na podpisanie kontraktu z Polskimi Kolejami Państwowymi na kilkanaście wagonów bezprzedziałowych II klasy. Nie jest wykluczone, że dostanie też nowe zamówienia na wagony sypialne i menedżerskie.

Obecnie Fabryka Pojazdów Szynowych, spółka należąca do holdingu Hipolit Cegielski Poznań, negocjuje z PKP warunki kontraktu na kilkanaście sztuk wagonów bezprzedziałowych.

— Zamierzamy zamówić kilkanaście wagonów typu 154 Ab (bezprzedziałowe II klasy) oraz 152 Aa (wagony bezprzedziałowe I klasy). Liczymy, że pierwsze wagony trafią na tory na przełomie trzeciego i czwartego kwartału, dlatego umowa powinna być sfinalizowana jeszcze w tym półroczu — uważa Andrzej Żurkowski, rzecznik prasowy Dyrekcji Przewozów Pasażerskich PKP.

Wygody menedżerskie

Nie jest jeszcze pewne, w jaki sposób finasowany będzie ten kontrakt.

— Pod uwagę bierzemy różne opcje: leasing lub kredyt bankowy — mówi Andrzej Żurkowski.

Zarówno jednak przedstawiciele PKP, jak i HCP — Fabryki Pojazdów Szynowych — nie są skorzy do ujawnienia wartości planowanych zakupów.

Wiadomo jednak, że cena jednego wagonu wynosi około 1 mln USD (4 mln zł).

To nie jedyne przewidywane na ten rok zakupy sektora pasażerskiego w poznańskiej fabryce.

— Rozważamy ponadto zamówienie wagonów sypialnych. Pierwszy — typu 305 Ab — otrzymaliśmy jesienią ubiegłego roku i jeżeli przejdzie on pomyślnie testy, to nie jest wykluczone, że zakupimy kolejne — przyznaje Andrzej Żurkowski.

Jego zdaniem, w grę wchodzi 20- 25 takich wagonów, jednak w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

Obecnie po torach jeździ około 300 wagonów sypialnych. Zdecydowanie mniej — bo tylko dwa, i to dopiero od ubiegłego roku — jest tzw. wagonów menedżerskich typu 154 Ac.

— Wagony, które zakupiliśmy od Cegielskiego w ubiegłym roku, cieszą się dużym zainteresowaniem klientów i jest wysoce prawdopodobne, że w tym roku dokupimy kolejne — mówi Andrzej Żurkowski.

Wiele jednak wskazuje na to, że plany inwestycyjne sektora pasażerskiego jeszcze się zmienią. PKP jest w przededniu znaczących przekształceń.

W zawieszeniu

Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału w osobną spółkę powinny zostać wyodrębnione przewozy pasażerskie kwalifikowane (dalekie trasy), które pozbędą się balastu deficytowych przewozów regionalnych i części przewozów międzyregionalnych.

— Od decyzji nowego zarządu zależeć będą zakupy nowych wagonów sypialnych — zastrzega Andrzej Żurkowski.

Nie do końca jasna jest też przyszłość samej Fabryki Pojazdów Szynowych, która na razie jest jedynym dostawcą nowego taboru pasażerskiego dla PKP, ale wiadomo, że wraz z dostosowywaniem krajowych przepisów do wymogów unijnych okres bezprzetargowego zawierania kontraktów na kolei musi się zakończyć.

Fabryka Pojazdów Szynowych może być producentem krajowym już tylko z nazwy, ponieważ nabyciem poznańskiej spółki zainteresowany jest kanadyjski Bombardier.