PKP planują budowę wieżowca

  • Emil Górecki
opublikowano: 10-03-2015, 00:00

Kolejarze szacują, że na torach w centrum Warszawy powstanie inwestycja za 350 mln EUR. Muszą tylko wzmocnić tunel średnicowy.

Xcity Investment, deweloperska spółka Polskich Kolei Państwowych (PKP), chce zagospodarować jeden z najważniejszych i najbardziej atrakcyjnych terenów w centrum Warszawy: 2 ha działkę nad torami pomiędzy ul. Chmielną, Żelazną, Al. Jerozolimskimi i al. Jana Pawła II. Na nieruchomości miałaby powstać zabudowa biurowa z lokalami handlowo- -usługowymi. Możliwe byłoby również ulokowanie funkcji hotelowej. Głównym elementem koncepcji kolejarzy jest 200-metrowy wieżowiec tuż przy głównym rondzie miasta, gdzie krzyżują się al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskie. Teren nie ma uchwalonego planu zagospodarowania, ale ma tzw. dobre sąsiedztwo, na postawie którego ustala się warunki zabudowy. Przy rondzie już stoją dwa wieżowce Marriottu i Orco, a na działce obok deweloper HB Reavis planuje kolejny.

— Polskie Linie Kolejowe planują remont linii średnicowej, której część przebiega właśnie na tej działce. Wybudowanie na niej czegokolwiek wymaga więc wzmocnienia tunelu, w którym będą przebiegały tory. Co prawda nie mamy jeszcze szczegółowej analizy kosztowej tego przedsięwzięcia, ale uwolnienie potencjału deweloperskiego tak dużego terenu w samym środku miastabędzie bardzo opłacalne dla PKP, a także korzystne dla miasta — mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP.

PKP zakładają, że projekt może pochłonąć nawet 350 mln EUR, a jego realizacja mogłaby wystartować dopiero w 2018 r. Trudno na razie szacować, kiedy na rynku pojawi się oferta współpracy z PKP, kierowana do deweloperów, ale kolejarze już pokazują działkę na międzynarodowych targach nieruchomości w Cannes.

Potencjalnym problemem może być też brak prawa warstwowego. W Polsce z zasady nie można oddzielić prawa własności ziemi i obiektów podziemnych od nadbudowy. Grupa PKP, jako zarządca torów zajmujących w centrach miast olbrzymie połacie, byłaby największym beneficjentem wprowadzenia takiego rozwiązania prawnego.

— Brak prawa warstwowego nie oznacza, że nie ma żadnych możliwości, żeby zabudować tereny nad torami. Można skorzystać z prawa służebności przypiętego do nieruchomości. Mamy już pewne doświadczenia przy budowie łódzkiego dworca Fabrycznego czy gdańskiego Targu Siennego i Rakowego — zapewnia Piotr Ciżkowicz. Kolejarze prowadzą obecnie kilka postępowań na wybór deweloperskiego partnera do dużych przedsięwzięć w Warszawie, Krakowie czy Wrocławiu. W zeszłym roku wybrało biurowego dewelopera Ghelamco do zabudowy terenów stołecznego Dworca Gdańskiego. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu