PKP powołała dyrekcje regionalne
Dyrekcja Przewozów Pasażerskich PKP powołała 16 dyrekcji regionalnych i trzy zakłady odpowiedzialne za przewozy aglomeracyjne. Według założeń DG PKP, z czasem w kosztach utrzymania przewozów pasażerskich mają uczestniczyć władze wojewódzkie.
Powołanie w tym miesiącu 16 dyrekcji regionalnych jest kolejnym krokiem PKP do wydrębnienia ze struktury firmy przewozów pasażerskich. Restrukturyzacja wynika z ogromnych strat, które obciążają budżet całego przedsiębiorstwa, a generowane są w przeważającej części właśnie przez transport osób.
— Szesnaście nowo powołanych jednostek odpowiada nowemu podziałowi administracyjnemu kraju. Oprócz tego powstały trzy zakłady przewozów aglomeracyjnych: na Górnym Śląsku, w Trójmieście i w Warszawie (już działają) i jeden zakład przewozów kwalifikowanych (EuroCity, InterCity, połączenia ekspresowe) — mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu PKP.
Zarówno z planów PKP, jak i ministerstwa transportu wynika, że z czasem władze lokalne przejmą na swoje barki ciężar finansowania od dawna już niedochodowych linii. Z projektów przygotowanych przez były zarząd PKP wynika też, że regionalny transport pasażerski finansowany byłby z trzech źródeł: Skarbu Państwa, kasy władz lokalnych i zysku wypracowanego przez zakłady regionalne. Według PKP, optymalnym wariantem jest 30-procentowa dotacja z budżetu województw. Podobnie wygląda sprawa z finansowaniem przewozów aglomeracyjnych.