PKP WYLEASINGUJĄ TYSIĄC WAGONÓW

Artur Niewrzędowski
20-04-1999, 00:00

PKP WYLEASINGUJĄ TYSIĄC WAGONÓW

Deficytowe przedsiębiorstwo przeznaczy na nowy sprzęt kilkaset mln zł

Polskie Koleje Państwowe zamierzają w tym roku wziąć w leasing 1000 nowoczesnych wagonów. Pierwsze umowy już zawarto. W ciągu ostatnich pięciu miesięcy koleje wyleasingowały już tabor za ponad 100 mln zł. Okazuje się, że jest to najtańszy sposób na pozyskanie nowego sprzętu dla PKP, z roku na rok przynoszących coraz większe straty.

Nowa polityka inwestycyjna Polskich Kolei Państwowych, polegająca m.in. na odchodzeniu od tradycyjnego pozyskiwania środków na inwestycje, spowodowała, że stały się one jednym z liczących się krajowych leasingobiorców.

— PKP bardzo wyraźnie zmieniły politykę inwestycyjną dotyczącą taboru. Zaczęły, podobnie jak koleje zachodnioeuropejskie, brać nowe wagony w leasing — mówi Jacek Borkowski, szef sprzedaży w BA Creditanstalt Leasing Polen.

PKP zdecydowało się też na utworzenie Konsorcjum Taborowego, które zajmie się m.in. pozyskiwaniem wagonów i lokomotyw. Obok PKP znajdą się w nim firmy współpracujące z przewoźnikiem. Składu konsorcjum na razie dokładnie nie ustalono.

Więcej i taniej

Kolej zamierza kupić w tym roku 1000 nowoczesnych wagonów towarowych i pasażerskich. Pierwsze transakcje już zawarto, kolejnych można się spodziewać jeszcze w tym półroczu. Ich wartość przekroczy kilkaset milionów złotych.

— Większość nowego taboru mamy zamiar pozyskać w drodze leasingu, który okazał się najkorzystniejszy — twierdzi Krzysztof Niemiec, członek zarządu PKP.

Program restrukturyzacji PKP zakłada ograniczenie nakładów finansowanych ze środków własnych do 180 mln zł, co stanowi tylko 15 proc. wydatków kolei w dwóch ostatnich latach.

Najpierw towarowe

Pod koniec ubiegłego roku PKP zawarły kontrakt na 36 mln zł z BA Creditanstalt Leasing Polen, spółką zależną od Banku Austria-Creditanstalt, na leasing 395 platform towarowych typu Simms. Polskie koleje wcześniej sprzedały te wagony austriackiej spółce, która wyremontowała je w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Gniewczyna, a następnie przekazała w leasing PKP. Spłata rat leasingowych rozpoczęła się w styczniu tego roku. PKP będą użytkownikiem wagonów przez pięć lat, po wygaśnięciu umowy ma możliwość ich wykupienia.

W lutym tego roku koleje podpisały następną umowę, o wartości 31 mln zł, na 10-letni leasing ośmiu bezprzedziałowych wagonów osobowych, wyprodukowanych przez Zakłady Cegielskiego. Natomiast Deutsche Financial Services Polska, spółka funkcjonująca w strukturach Deutsche Bank, zawarła w lutym z PKP kontrakt o wartości 31,3 mln zł na leasing 20 wagonów towarowych i 148 węglarek.

— PKP jest dla nas ważnym klientem. Są to nasze największe transakcje — mówi Wojciech Kozłowski, członek zarządu Deutsche Financial Services Polska.

DFSP chce nadal współpracować z PKP. Wymiana i modernizacja taboru kolejowego PKP wzbudza duże zainteresowanie wśród przedsiębiorstw leasingowych, szczególnie wśród firm największych, z kapitałem zagranicznym. Na przykład BA Creditanstalt Leasing Polen interesuje się finansowaniem kontraktu PKP z FIAT Ferroviaria na dostawę pociągów Pendolino.

Rynek z przyszłością

W 1998 roku wartość środków transportu powietrznego, wodnego oraz lądowego oddanych w leasing wyniosła niespełna jeden proc. ogółu takich umów. W opinii analityków, ten segment rynku należy jednak do przyszłościowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Niewrzędowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PKP WYLEASINGUJĄ TYSIĄC WAGONÓW