PKP zabezpiecza wagony

Marcin Bołtryk
opublikowano: 2003-03-27 00:00

Pracownicy Centralnego Biura Konstrukcyjnego PKP Cargo w Poznaniu opracowali dodatkowe zabezpieczenie drzwi do węglarek. Uniemożliwia ona otwarcie wagonu. Teraz, żeby to zrobić, potrzebna będzie drabina i narzędzia. Żadna przypadkowa osoba nie otworzy drzwi, gdy pociąg będzie w ruchu.

Na dotychczasowe zamknięcia drzwi wagonu nałożone zostaną metalowe opaski, mocowane za pomocą śrub. Uniemożliwią one szybkie otwarcie wagonu. Konstruktorzy CBK Poznań opracowali pięć systemów. Wybrano jednak najtańszy wariant. Metalowe opaski do zamknięcia drzwi jednego wagonu będą kosztować 244 zł. Spółka opracowała już harmonogram ich montażu. W latach 2003-06 dodatkowe zabezpieczenie zostanie zamontowane w 45 tys. węglarek. Prace te będą wykonywane podczas bieżących i okresowych napraw wagonów.

Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie około 10,98 mln zł. Kalkulacje wskazują, że jest to mniej niż wyniosły zeszłoroczne straty z tytułu kradzieży węgla (12,3 mln zł). Jeszcze w tym roku spółka zamierza zamontować zabezpieczenia w 8 tys. węglarek. Będą kosztować 1,95 mln zł.