PLL LOT pozostały wierne Boeingowi

Małgorzata Grzegorczyk
08-09-2005, 00:00

PLL LOT kupią siedem boeingów B787 za blisko 500-900 mln USD. Rada nadzorcza zaakceptowała wczoraj rekomendację zarządu LOT.

Latające dziś na trasach atlantyckich boeingi B767 zastąpią B787-8 dreamliner. Umowa opiewa na 7 samolotów i zawiera opcję zakupu na 2 oraz prawa handlowe do kolejnych pięciu.

— LOT jako pierwsza linia w Europie otrzyma maszyny 787 — komentuje Marlin Dailey, wiceprezes Boeing Commercial Airplanes.

— Zamiana boeingów 767 na całkowicie nowe 787 pozwoli zaoferować pasażerom na trasach transatlantyckich innowacyjne rozwiązania w zakresie komfortu podróży. Będzie też miała kluczowe znaczenie przy otwieraniu nowych połączeń do Azji. 787 idealnie koresponduje z naszymi planami redukcji kosztów — mówi Marek Grabarek, prezes LOT.

Tajne/poufne

Rada nadzorcza, podobnie jak zarząd, wybrała ofertę Amerykanów. W konkursie przegrał europejski Airbus. Nowe samoloty mają być dostarczone w połowie 2008 r. Prawa zakupu mogą zostać zrealizowane w latach 2011-19. Szczegóły oferty Boeinga są tajemnicą.

„Wartość zamówienia według cen katalogowych, bez uwzględniania opcji i praw zakupu, wynosi 910 mln USD” — podał w komunikacie Boeing.

W rzeczywistości LOT zapłaci 500 mln USD. Skorzysta ze statusu launch customer, pierwszego testującego najnowszy produkt.

— Boeing zobowiązał się doposażyć maszyny do czasu dostawy nowych samolotów — mówi Krzysztof Zbroja, pilot i przewodniczący Związku Zawodowego Pilotów Komunikacyjnych LOT.

Obecnie LOT posiada 5 własnych boeingów 767, którymi wykonuje loty długodystansowe, a w leasingu operacyjnym jeszcze jeden.

Radość praktyków

Z decyzji rady nadzorczej cieszą się praktycy.

— To dobry wybór. Ostateczna decyzja zapadnie jednak dopiero w październiku, bo firma musi uzgodnić finansowanie z bankami — komentuje Krzysztof Zbroja.

— Kontynuacja współpracy z jednym dostawcą ma kilka plusów: część elementów zapasowych pozostaje taka sama, dane techniczne są zbliżone, a szkolenia pilotów przebiegają szybciej. Spodziewam się jednak protestów ze strony UE — mówi Michał Morawski, były przedstawiciel LOT w IATA.

LOT zamierza całkowicie odnowić flotę: wymieni również samoloty krótkodystansowe — boeingi B737. O to zamówienie również konkurują Airbus i Boeing. W grę wchodzi zakup 20 maszyn.

Dreamlinery zamierzają kupić 22 linie, które złożyły zamówienia na 263 samoloty. Trzy linie należą do Star Alliance: LOT, japońskie ANA oraz Air New Zealand. Zasięg Boeinga 787 pozwala na przewóz pasażerów na trasach od 6,5 do 16 tys. km. Pierwszy lot dreamlinera ma się odbyć w 2007 r., rok później lot certyfikacyjny oraz realizacja zamówień.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / PLL LOT pozostały wierne Boeingowi