Plus ubezpieczy auta mobilnie

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2016-05-03 22:00

Zygmunt Solorz-Żak szykuje się do wielkiej ofensywy na rynku sprzedaży polis. Postawi na technologię przyszłości, której ubezpieczyciele dopiero się przyglądają

Ubezpieczenia nie są nowością dla firm telekomunikacyjnych. Wielka czwórka polskich telekomów sprzedaje je od kilku lat. Oferta jest jednak bardzo skromna. Dominują polisy chroniące przed uszkodzeniem lub kradzieżą telefonu. Nie cieszą się jednak dobrą sławą. Są sprzedawane w agresywny sposób przez infolinie, a ochrona często nie spełnia oczekiwań klientów. Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus, chce to zmienić. Jego grupa szykuje się do ofensywy, która zrewolucjonizuje sprzedaż ubezpieczeń w Polsce.

OFENSYWA:
OFENSYWA:
Romans Polkomtela, którym kieruje Tobias Solorz, z ubezpieczeniami trwa od ponad dwóch lat, kiedy telekom nawiązał współpracę z PZU. Operator ma w ofercie polisy chroniące telefony przed uszkodzeniem oraz ubezpieczenia turystyczne. Partnerstwo z Benefią będzie nowym otwarciem. Patronat nad projektem objął Zygmunt Solorz-Żak.
Marek Wiśniewski

Z branżowym partnerem…

— Plus postawił na sprzedaż polis w kanale mobilnym. Wybrał już partnera, który dostarczy mu produkty ubezpieczeniowe oraz technologię — mówi menedżer z rynku finansowego.

Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Cyfrowego Polsatu, ogranicza się do stwierdzenia, że trwają prace „z potencjalnymi partnerami nad kolejnymi usługami i produktami z zakresu ubezpieczeń”. Przypomina, że Plus od kilku lat z powodzeniem sprzedaje polisy chroniące telefony oraz ubezpieczenia turystyczne. Według naszych rozmówców, ubezpieczeniowym partnerem Polkomtela została Benefia z grupy VIG Polska. Jej szef — Paweł Bisek — potwierdza, że spółka nawiązała współ pracę z Plusem.

— Pod koniec marca podpisaliśmy umowę. Z rozpoczęciem sprzedaży czekaliśmy, aż nasz partner zostanie zarejestrowany w Komisji Nadzoru Finansowego jako pośrednik ubezpieczeniowy. W miniony czwartek to się już dokonało, a więc nie ma przeszkód do rozpoczęcia sprzedaży pakietowych polis komunikacyjnych (OC,AC, NNW i Assistance) dla wszystkich posiadaczy smartfonów, będących klientami Plusa. Wystawienie polisy będzie dokonane bezpośrednio przez klienta Plusa w cyklu w pełni automatycznym i w niesłychanie krótkim czasie. Oferta, po zbadaniu ubezpieczeniowej historii klienta, zostanie mu przekazana w ciągu kilku sekund, a polisa w ciągu 2-3 minut. Oczywiście, taką polisę można zachować w formie elektronicznej lub wydrukować — mówi Paweł Bisek.

...mobilnie…

Od kilku lat Benefia rozwija alternatywne sposoby sprzedaży ubezpieczeń. Rok temu w „PB” informowaliśmy o jej pomyśle wykorzystania kodów QR w dowodach rejestracyjnych do szybkiej, mobilnej sprzedaży polis komunikacyjnych. Wygląda na to, że koncept przypadł do gustu Plusowi, który zamierza zacząć właśnie od ubezpieczeń komunikacyjnych.

Zgodnie z warunkami współpracy, Benefia ma stać z tyłu i zająć się ubezpieczeniową stroną projektu od momentu sprzedaży polisy. Wcześniejsze etapy — w tym przekonanie klientów do nowej formuły zakupu polis — weźmie na siebie telekom. Z usług operatora korzysta prawie 12 mln użytkowników, z czego ponad 8 mln w ramach abonamentu. Plus postawi na aplikację mobilną U+ (skrót od Ubezpieczenia Plus). Będzie instalowana na wszystkich nowych telefonach sprzedawanych przez operatora, a pozostali klienci będą mogli ściągnąć ją z internetu. Umożliwi szybką kalkulację ceny polisy komunikacyjnej (technologię dostarczy Benefia) i jej zakup.

…i w punkcie

Na tym Polkomtel nie zamierza poprzestać. Szuka partnera, który dostarczyłby polisy do jej punktów obsługi klienta. W przetargu, który ruszył w ubiegłym roku, startują najwięksi ubezpieczyciele, działający nad Wisłą. Łukasz Kosiarski, analityk DM BZ WBK, nie jest zdziwiony ubezpieczeniowymi zapędami telekomu. Szansa na dodatkowe przychody nie jest jednak bez znaczenia, bo branża telekomunikacyjna boryka się ze spadkiem EBITDA, ale nie jest to główny cel.

— Firmy telekomunikacyjne chcą sprzedawać jak najwięcej usług przede wszystkim po to, by przywiązać do siebie klientów. Dlatego wchodzą w usługi finansowe, sprzedaż energii elektrycznej czy gazu — tłumaczy analityk.

Krzysztof Ambroziak z sopockiej firmy IT Blue Media, która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach dla sektora finansowego, uważa, że stawiając na kanał mobilny, Polkomtel znajdzie się w awangardzie technologicznej rewolucji na rynku ubezpieczeniowym.

— Kanał mobilny to przyszłość ze względu na wygodę i łatwość zakupu ubezpieczenia — podkreśla Krzysztof Ambroziak. Polscy ubezpieczyciele nieśmiało eksplorują obszary, które przed branżą otwiera postęp w dziedzinie IT. Sparzyli się na sprzedaży polis w internecie i postawili na tradycyjną sieć agencyjną.

— W przyszłości na rynku ubezpieczeń przewagi będą miały charakter technologiczny. Na razie sprzedawcy koncentrują się na informatycznym wsparciu integracji sprzedaży polis online i offline, a klienci z różnych względów cenią sobie doradztwo tradycyjnych agentów — mówi przedstawiciel Blue Mediów.

OKIEM EKSPERTA
Niewykorzystany potencjał

TOMASZ KOTECKI, Sollers Consulting

Potencjał telekomów w sprzedaży produktów finansowych jest duży, chociażby ze względu na rozbudowaną sieć dystrybucji i olbrzymią wiedzę o klientach. Mimo to dotychczas na polskim rynku nikomu nie udało się wykorzystać tej przewagi. Sukces zależy w dużej mierze od tego, czy operator komórkowy będzie w stanie zaproponować takie produkty, które będą gwarantowały klientom większą korzyść lub dodatkowe bonusy przy aktywnym używaniu aplikacji ubezpieczeniowej. Badania dowodzą, że decyzji o zakupie ubezpieczenia klienci wciąż nie podejmują ad hoc i chętnie nawiązują w tej sprawie interakcję ze sprzedawcą. Dobrą wróżbą jest natomiast wyraźne umacnianie się trendu korzystania z urządzeń mobilnych jako z narzędzi do zarządzania produktami finansowymi. Skoro używam telefonu do obsługi rachunku bankowego, może użyję go też do ubezpieczenia samochodu.

OKIEM EKSPERTA
Niewykorzystany potencjał

TOMASZ KOTECKI, Sollers Consulting

Potencjał telekomów w sprzedaży produktów finansowych jest duży, chociażby ze względu na rozbudowaną sieć dystrybucji i olbrzymią wiedzę o klientach. Mimo to dotychczas na polskim rynku nikomu nie udało się wykorzystać tej przewagi. Sukces zależy w dużej mierze od tego, czy operator komórkowy będzie w stanie zaproponować takie produkty, które będą gwarantowały klientom większą korzyść lub dodatkowe bonusy przy aktywnym używaniu aplikacji ubezpieczeniowej. Badania dowodzą, że decyzji o zakupie ubezpieczenia klienci wciąż nie podejmują ad hoc i chętnie nawiązują w tej sprawie interakcję ze sprzedawcą. Dobrą wróżbą jest natomiast wyraźne umacnianie się trendu korzystania z urządzeń mobilnych jako z narzędzi do zarządzania produktami finansowymi. Skoro używam telefonu do obsługi rachunku bankowego, może użyję go też do ubezpieczenia samochodu.

Telefony i powidło

Telekomy sprzedają nie tylko swoje usługi i telefony. Od kilku lat starają się rozszerzyć asortyment. Standardem jest już oferowanie elektroniki użytkowej (notebooki, tablety, telewizory czy konsole do gier). Klienci mogą je kupić na raty, doliczane do abonamentu telefonicznego. Na polskim rynku standardem jest także oferowanie ubezpieczeń. Wszyscy operatorzy mają w ofercie polisy chroniące przed uszkodzeniem telefonu. Niektóry poszli dalej i sprzedają m.in. ubezpieczenie wypadkowe i zdrowotne. Współpracują także z bankami i oferują konta, kredyty i karty kredytowe. Nowością jest wychodzenie telekomów poza świat telekomunikacji i finansów. Od ponad roku Orange i Plus oferują klientom energię elektryczną, a T-Mobile rozpoczął współpracę w tym obszarze z Tauronem. Jeszcze dalej poszedł operator sieci kablowej Multimedia, który od kilku miesięcy nie tylko sprzedaje energię elektryczną, ale także gaz.

Telefony i powidło

Telekomy sprzedają nie tylko swoje usługi i telefony. Od kilku lat starają się rozszerzyć asortyment. Standardem jest już oferowanie elektroniki użytkowej (notebooki, tablety, telewizory czy konsole do gier). Klienci mogą je kupić na raty, doliczane do abonamentu telefonicznego. Na polskim rynku standardem jest także oferowanie ubezpieczeń. Wszyscy operatorzy mają w ofercie polisy chroniące przed uszkodzeniem telefonu. Niektóry poszli dalej i sprzedają m.in. ubezpieczenie wypadkowe i zdrowotne. Współpracują także z bankami i oferują konta, kredyty i karty kredytowe. Nowością jest wychodzenie telekomów poza świat telekomunikacji i finansów. Od ponad roku Orange i Plus oferują klientom energię elektryczną, a T-Mobile rozpoczął współpracę w tym obszarze z Tauronem. Jeszcze dalej poszedł operator sieci kablowej Multimedia, który od kilku miesięcy nie tylko sprzedaje energię elektryczną, ale także gaz.