Pociągiem na lotnisko

Agata Hernik
opublikowano: 01-06-2006, 00:00

Kraków jest pierwszym i na razie jedynym miastem w Polsce, które ma szynowe połączenie ze swoim portem lotniczym.

Pierwsze szynobusy ruszyły 26 maja. Kursują na trasie Dworzec Główny PKP — Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice co pół godziny, od 4.00 rano do 23.30. Tymczasowy przystanek końcowy jest oddalony od terminalu pasażerskiego o 200 metrów. Ten odcinek można przejść albo przejechać autobusem MPK zsynchronizowanym z przyjazdem szynobusu. Na całej trasie obowiązuje jeden bilet za 3,80 zł.

Pionierzy

Jak powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, realizacja pomysłu, aby uruchomić połączenie kolejowe między centrum miasta i lotniskiem, trwała od połowy lat 90. Przyspieszenie prac nastąpiło dopiero przed wizytą w Krakowie papieża Benedykta XVI. Dotychczas przedsięwzięcie kosztowało 5 mln zł. Tyle z budżetu PKP Polskie Linie Kolejowe wydano na pierwszy etap modernizacji linii, czyli na naprawę toru, wzmocnienie nawierzchni, regulację osi toru. Na realizację czeka jeszcze drugi, znacznie kosztowniejszy etap.

Najpóźniej do połowy przyszłego roku jest planowana wymiana całej nawierzchni kolejowej oraz zbudowanie sygnalizacji i sieci trakcyjnej. Miasto zobowiązało się do wybudowania wiaduktu na ulicy Balickiej, dzięki czemu nowa linia będzie się bezkolizyjnie krzyżować z drogą. Ma to kosztować co najmniej 17 mln zł.

W przyszłości planowana jest także budowa brakującego 450-metrowego odcinka torów wraz z kończącym je peronem na lotnisku. Przedsięwzięcie ma sfinansować Międzynarodowy Port Lotniczy.

Szynobusem szybciej

Dzięki połączeniu przejazd z centrum miasta na lotnisko zajmie 16 minut. Województwo małopolskie przekazało do obsługi linii dwa autobusy szynowe z napędem spalinowym serii SA109. W szynobusie jest 70 miejsc siedzących. Rozwija on prędkość maksymalną 100 km na godzinę. Ale te dwa pojazdy to jeszcze nie cały tabor. Trwa postępowanie przetargowe na zakup kolejnych, w tym dwóch z napędem spalinowym o podwojonej ilości miejsc. Dostawa jest planowana w pierwszym półroczu 2007. Województwo dofinansuje ponadto przewozy kolejowe realizowane w 2006 r. kwotą 900 tys. zł. Zgodnie z założeniami, przeprowadzonymi przez PKP Przewozy Regionalne, będzie można przewieźć nimi prawie 2,3 tys. pasażerów na dobę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu