Pocztowy buduje EnveloBank

Eugeniusz TwarógEugeniusz Twaróg
opublikowano: 2015-10-20 22:00

To pierwszy bankowy start-up od miesięcy. Ma połączyć usługi bankowe, kurierskie i ubezpieczeniowe. Zacznie od opłacania miesięcznych rachunków

Na palcach jednej ręki można policzyć banki bez aplikacji mobilnej. Jest wśród nich Bank Pocztowy, co specjalnie nie dziwi, bo od początku pozycjonuje się jako instytucja dla nieubankowionych, osób starszych z mniejszych miejscowości, dla których posługiwanie się kartą płatniczą stanowi pewne wyzwanie, a cóż dopiero bankowość mobilna. Ale to się zmienia. Zarówno jeśli chodzi o pozycjonowanie się Pocztowego, jak i zachowania klientów. Bank przyjrzał się tendencjom i stwierdził, że rynek, na którym dzisiaj działa w średniej perspektywie, co najmniej mocno się skurczy.

Nieubankowienie w cztery lata zmniejszyło się z 36 proc. do 21 proc. 75 proc. mieszkańców wsi ma dzisiaj dostęp do szerokopasmowego internetu, 55 proc. kupuje on-line, z czego 64 proc. robi to co najmniej raz w miesiącu. Już 58 proc. Polaków używa smartfona, a wśród ludzi młodych odsetek właścicieli nowoczesnych telefonów wynosi 90-100 proc. Szybko przybywa konsumentów bankowości mobilnej, a spada ruch w placówkach bankowych. Liczebność sieci oddziałów spadła z 15,5 tys. trzy lata temu do 14,7 tys. obecnie.

Jak na tym tle wygląda Pocztowy? 22 proc. klientów banku ma dostęp do bankowości internetowej, z czego tylko 9 proc. często z takiej możliwości korzysta. Na rynku proporcje są następujące: 80 proc. i 36 proc. — Internet znosi bariery dostępu również do usług finansowych. Coraz więcej klientów migruje do bankowości internetowej i mobilnej. Oferta polskich banków na tym polu jest nadzwyczaj konkurencyjna— mówi Szymon Midera, prezes Banku Pocztowego.

Nadzieja w e-commerce

Pocztowy zauważył, że co trzeci potencjalny klient z Polski regionalnej będącej w obszarze jego szczególnego zainteresowania wybiera konkurentów, którzy bankowość mobilną uczynili swoim głównym atutem. Sumując to wszystko, kilka miesięcy temu zaczął prace nad mobilnym projektem. Nie będzie to zwykła aplikacja — bank ma świadomość, że ten pociąg już odjechał i tym sposobem rynku już nie dogoni. Jeśli chce nadążyć za zmianami rynkowymi, potrzebuje czegoś znacznie mocniejszego, co pozwoli mu wskoczyć od razu do wagonu z pierwszą klasą. Bilet i miejscówkę wśród najlepszych ma zapewnić EnveloBank, nowa marka, która powstanie przy Banku Pocztowym oraz Poczcie Polskiej.

Koncepcja opiera się na podobnym zamyśle, jaki przyświecał aliansom Aliora i T-Mobile, mBanku i Orange oraz Plus Banku z Plusem, polegającym na powiązaniu usług bankowych z innymi masowymi usługami. Pocztowy od początku istnienia żyje w symbiozie z Pocztą, korzysta z jej sieci, prowadzi na jej rzecz rozliczenia. Jest to jednak tradycyjny biznes.

— W EnveloBanku chcemy połączyć usługi pocztowo-kurierskie z bankowo- -ubezpieczeniowymi na nowoczesnej platformie cyfrowej — mówi Szymon Midera.

Wspomniany przegląd rynkowych trendów przyniósł jedną dobrą wiadomość dla Pocztowego: rynek e-commerce będzie rósł i za 10 lat 40 proc. handlu przeniesie się do sieci. To jest ta okazja, którą bank chce wykorzystać i do tego potrzebuje EnveloBanku. Nowa marka przeznaczona jest dla klienta raczej młodszego — ma odmłodzić bazę klientów banku — swobodnie bankującego w internecie i przy użyciu telefonu, który nie boi się też robić zakupów w sieci. Pocztowy dzisiaj niewiele może mu zaoferować.

EnveloBank będzie natomiast kusić aplikacją mobilną i ciekawym, nowatorskim w branży bankowej narzędziem do zarządzania płatnościami za rachunki. Szymon Midera mówi, że bank przygotowuje rozwiązanie, które w serwisie transakcyjnym klienta zintegruje faktury od największych wystawców płatności masowych w kraju.

Jeśli jakiś operator nie znajdzie się na liście zintegrowanych, to odbiorca rachunku może zrobić skan kodu QR (rozwiązanie powszechnie znane), gdy odbiera korespondencję w tradycyjny sposób. Jeśli otrzymuje faktury mejlem może przesłać je na adres banku, który następnie umieści informację o płatności w systemie transakcyjnym klienta (nowość na rynku).

— Aplikacja zawiera moduł opłacania faktur zintegrowany z kalendarzem i asystentem płatności. O zbliżającym się terminie zapłaty klient zostanie powiadomiony mejlem, esemsem lub wiadomością typu push w aplikacji — wyjaśnia Szymon Midera.

Projekt startupowy

Aplikacja będzie dostępna na smartfony i tablety. Testy rozpoczną się na początku przyszłego roku, a premiera zaplanowana jest dopiero na przełom półrocza. Na starcie EnveloBank oprócz integratora płatności zaoferuje podstawowy pakiet produktowy: rachunek, kredyt, lokatę. Będzie to oferta szyta specjalnie dla niego, inna od produktów Pocztowego, bazująca w pełni na procesach on-line.

Nazwa nowego brandu nie bierze się znikąd i w sposób bezpośredni nawiązuje do Envelo, cyfrowej marki Poczty Polskiej. Dodatkowo klienci e-commerce EnveloBanku będą mogli korzystać z programu lojalnościowego powiązanego m.in. z usługami paczkowymi. Oferta wiązana bankowo-pocztowo-kurierska pojawi się w drugiej odsłonie projektu, w drugiej połowie przyszłego roku.

Obejmie ona np. ubezpieczenia, rachunki i karty walutowe, płatności mobilne. Klienci EnveloBanku będą mogli korzystać z sieci placówek Pocztowego. Szymon Midera nie ujawnia kosztów projektu. Chociaż przyznaje, że są znaczne, to nie tak wysokie jak w przypadku innych mobilnych projektów bankowych pokazywanych przez konkurencję. Zaznacza, że efekty finansowe uruchomienia EnveloBanku pojawią się dopiero po pewnym czasie, jak w przypadku projektów startupowych. © Ⓟ

OKIEM ANALITYKA

Warto eksperymentować

ANDRZEJ POWIERŻA

analityk DM Citi Handlowego

Pomysł stworzenia nowej marki ma sens, ponieważ w sektorze bankowym produkty można łatwo kopiować i sposobem na odróżnienie się jest zbudowanie dobrego wizerunku. Dobrym przykładem jest Optima Banku BGŻ, platforma do zbierania depozytów banku BGZ BNP Paribas. W takiej roli widziałbym nową markę Pocztowego, jako serwis przyciągający klientów wyższym oprocentowaniem lokat, które można byłoby wykorzystać do akcji kredytowej. Podoba mi się pomysł mocniejszego wejścia w e-commerce wraz z Pocztą, ale nie wiem, czy w tym segmencie lepszą marką niż EnveloBank nie byłby Bank Pocztowy.