Pocztowy gigant na zakupach

Poczta Polska zainteresowała się kupnem firmy kurierskiej K-Ex i Nokautu, porównywarki cen. Nie obyło się bez perturbacji

Poczta, która od dwóch lat działa na w pełni zliberalizowanym, rynku, szuka nowych źródeł przychodów by skompensować to, co przejęła podgryzająca ją konkurencja. Jednym z pomysłów na ucieczkę do przodu są akwizycje w dynamicznie rozwijających się obszarach — firm kurierskich i sektora e-commerce. „PB” ustalił, że państwowy gigant zainteresował się kupnem firmy kurierskiej K-Ex i giełdowego Nokautu, porównywarki cen.

KUPIĆ, BY LEPIEJ SPRZEDAĆ:
Zobacz więcej

KUPIĆ, BY LEPIEJ SPRZEDAĆ:

Jerzy Józkowiak, prezes Poczty Polskiej, przygotowuje państwowego molocha do debiutu na giełdzie. Uzyska lepszą wycenę, jeśli inwestorzy zobaczą firmę działającą w dynamicznie rozwijających się obszarach, takich jak usługi kurierskie i e-commerce. [FOT. WM] Marek Wiśniewski

Naturalny nabywca

— Trzy podmioty zostały dopuszczone do due diligence firmy K-Ex w styczniu, jednym z nich jest Poczta Polska — usłyszeliśmy z dobrze poinformowanego źródła proszącego o anonimowość. K-Ex to ogólnopolska firma kurierska należąca do Kolportera. Z informacji rynkowych wynika, że właściciel wycenił ją na co najmniej 50 mln zł i od tej kwoty chce startować w rozmowach z potencjalnymi chętnymi. Transakcja nie będzie jednak prosta. Z danych firmy Bisnode wynika, że przez ostatnich pięć lat K-Ex wykazywał straty na poziomie netto — zdaniem naszych rozmówców, firma jest trwale nierentowna.

Oferta nie wzbudziła entuzjazmu pocztowców, ale trudno się nie przyjrzeć rzadkiej, bądź co bądź, okazji do przejęcia aktywa z interesującego spółkę sektora. Z nieoficjalnych informacji rynkowych wynika, że państwowy gigant będzie konkurował o kupno K-Eksu z międzynarodowymi potentatami w branży — firmami UPS i TNT.

— K-Ex to ostatnia polska firma kurierska do kupienia na rynku. Poczta Polska jest naturalnym kupującym. Poczty narodowe w Europie mają firmy kurierskie, PP — nie, poza Poczteksem, który jest usługą, a nie odrębną firmą. Zakupy PP są jednak źle widziane przez silne w spółce związki zawodowe, więc obstawiam, że firmę kupi raczej TNT — mówi Arkadiusz Kawa z Katedry Logistyki i Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Znokautowana transakcja

Jeszcze niedawno Poczta Polska analizowała możliwość przejęcia Nokautu. Notowana na giełdzie porównywarka cen chce sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

— Spółka szuka partnera w zakresie porównywarki cen — przyznaje Rafał Brzoska, mniejszościowy akcjonariusz Nokautu, kontrolujący pocztowego Integera i InPost.

Zakup miał umożliwić Poczcie Polskiej mocniejsze wejście w obszar e-commerce, który jest filarem jej nowej strategii. Negocjacje były zaawansowane, ale poczta zmieniła zdanie i odstąpiła od zakupu. Silne związki zawodowe od lat blokują wszelkie przejęcia. Nie pomogła też obecność w akcjonariacie Nokautu Rafała Brzoski, którego działalność jest głównym zagrożeniem dla biznesu państwowego giganta.

Właściciel giełdowego Integera ma tylko kilka procenty akcji porównywarki, ale nawet tak minimalny pakiet byłby solą w oku PP. Zwłaszcza że pojawił się pomysł, by Nokaut był wehikułem dla debiutu giełdowego InPostu, planowanego na drugi kwartał tego roku. Ostatecznie Rafał Brzoska z tego pomysłu zrezygnował, ale poczta także zrezygnowała z akwizycji porównywarki.

— Nokaut to moja prywatna inwestycja, ma inny profil działania niż Integer i InPost — mówi Rafał Brzoska.

— Bez komentarza — usłyszeliśmy w biurze prasowym Poczty Polskiej. Nokaut to spółka działająca w atrakcyjnej dla inwestorów branży e-commerce, ale sama rozwija się ze zmiennym szczęściem. Podchodziła dwa razy do debiutu giełdowego, przy czym w drugim podejściu znacząco zweryfikowała wycenę akcji.

Wpływy z debiutu miały pójść na przejęcie konkurencyjnych Skąpca i Opineo, akwizycje nie doszły jednak do skutku (porównywarki kupił Onet w połowie ubiegłego roku). O kondycji spółki najlepiej świadczy kurs jej akcji. W chwili debiutu w marcu 2012 r. jedna akcja Nokautu była warta ponad 12 zł — średnia z ostatniego miesiąca to 1,17 zł. Teraz spółka prawdopodobnie powróci do rozmów z innymi chętnymi. Wymienia się głównie Ceneo, należące do Allegro, i zagraniczne porównywarki cen.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Pocztowy gigant na zakupach