Podatek paliwowy nie wszystkim się podoba

opublikowano: 07-05-2018, 22:00

Klub Kukiz15 apeluje do premiera Morawieckiego o wycofanie z Sejmu projektu ustawy wprowadzającej nowy podatek od paliw.

Stanisław Tyszka, wicemarszałek Sejmu (poseł Kukiz15), zamierza dzisiaj na posiedzeniu Prezydium Sejmu wystąpić o skreślenie z porządku obrad zaczynającego się posiedzenia Sejmu rządowego projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach.

Zobacz więcej

fot. Grzegorz Kawecki

— To ustawa, która wprowadza nowy podatek, przekładający się na podniesienie cen paliw o 10 gr na litrze. Ten podatek będzie kosztował przedsiębiorcówrocznie od 2 do 2,5 mld zł. Rząd, forsując tę opłatę, sięga do kieszeni obywateli — mówił wczoraj Stanisław Tyszka.

Wtórował mu poseł Łukasz Rzepecki (Kukiz15).

— Wycofajcie się z tego projektu. To wstyd, że taki projekt po raz kolejny wprowadzacie do Sejmu — apelował Łukasz Rzepecki do premiera Mateusza Morawieckiego oraz Krzysztofa Tchórzewskiego, ministra energii.

Sejm ma zająć się w środę projektem zakładającym utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT), z którego ma być finansowo wspierany rozwój rynku i infrastruktury paliw alternatywnych, w tym m.in. energii elektrycznej, CNG, LNG, wodoru. Fundusz ma być zasilany nową opłatą emisyjną od paliw (80 zł od 1 tys. litrów benzyny i oleju napędowego) oraz opłatami za wjazd do stref czystego transportu. Do FNT trafiałoby 15 proc. wpływów z opłaty emisyjnej, zaś 85 proc. do NFOŚiGW, na cele walki z zanieczyszczeniamipowietrza. Od 2020 r. FNT ma też uzyskiwać 1-1,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw.

Rząd oszacował, że dzięki nowelizacji w 2019 r. uzyska 1,4 mld zł (do FNT trafić ma 255 mln zł). W ciągu 10 lat nowe regulacje mają przynieść 6,7 mld zł. Obowiązek uiszczania opłaty emisyjnej będzie ciążył na producentach oraz importerach paliw silnikowych. Dzięki uzyskaniu wsparcia finansowego, beneficjenci mają mieć możliwość budowy i rozbudowy infrastruktury np. do dystrybucji sprężonego gazu ziemnego, skroplonego gazu ziemnego i wodoru oraz rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów napędzanych energią elektryczną. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Polityka / Podatek paliwowy nie wszystkim się podoba