Boom podcastowy w Polsce wystąpił z kilkuletnim opóźnieniem w stosunku do Europy Zachodniej i USA, gdzie szczyt popularności tej formy komunikacji rynek ma już za sobą. Rośnie, ale nie tak dynamicznie jak kilka lat temu, albo w Polsce. Według opublikowanego w tym tygodniu raportu Radia Zet, które od kilku lat wspólnie z Publicis Groupe monitoruje rozwój krajowego rynku podcastowego, liczba heavy userów podcastowych, czyli osób odsłuchujących ulubione audycje przynajmniej raz w tygodniu, wyniosła w 2024 r. 8,4 mln. Jest to wynik o 5 proc. lepszy niż rok wcześniej, kiedy dynamika również wyniosła 5 proc. Dla porównania, w 2020 r. „twardych” podcastowców było w Polsce 4,4 mln.
Duże przyrosty audytorium w Polsce są zgodne ze światowymi trendami. Zjawisko podcastomanii dotknęło już prawie 550 mln osób na całym świecie. Prognozy przewidują wzrost o 100 mln do 2027 r. Podcast przed rokiem obchodził 20-lecie powstania – w 2004 r. została ukuta nazwa, natomiast jako nośnik informacji istnieje już od lat 90. Długo był medium niszowym. Do mainstreamu mediowego wszedł dopiero w połowie minionej dekady, m.in. za sprawą serialu true crime story „Serial”, wyemitowanego w 2014 r., odsłuchanego łącznie 200 mln razy.
300 mln odłsuchań
Dzisiaj nie są to już szokujące zasięgi. Rozmowę Tuckera Carlsona, eksdziennikarza Fox News, z Władimirem Putinem też obejrzało 200 mln widzów. W tym tygodniu „The Guardian”, brytyjski dziennik z silnym kanałem podcastowym, pochwalił się, że produkcje audio gazety łącznie odsłuchało 300 mln osób.
Podcasty stały się źródłem informacji, rozrywki, edukacji i wiedzy dla milionów słuchaczy. A także wehikułem reklamowym i kolejnym kanałem marketingowym. Oprócz kryminałów, rozmów o polityce, kulturze, psychologii i kabaretów mamy podcasty firmowe. Tak jak kilka lat temu każda szanująca się firma musiała prowadzić blog, tak teraz nagrywa podcasty. Czy to moda, czy stoi za tym jakiś nowy koncept? Czym podcast różni się od filmów wrzucanych na korporacyjne kanały YouTube, wideoblogów, webinarów?
- Można powiedzieć, że wszystko to już było i pojawiła się tylko nowa nazwa. Jednak podcast wnosi nową jakość. Jest to medium mocno angażujące, wokół którego można budować społeczność – mówi Marcin Łukasik, współtwórca Studia Plac, produkującego podcasty.
Po co firmie podcast
Podcast w firmie można wykorzystać generalnie do dwóch celów: komunikacji wewnętrznej oraz z klientami i kontrahentami. W pierwszym przypadku bardzo dobrze sprawdza się np. jako narzędzie do onboardingu nowych pracowników. Może też z powodzeniem, w bardziej angażujący sposób, zastąpić firmowy newsletter oraz rozmaite komunikaty, ogłoszenia, życzenia i czat z prezesem.
- Jedna z firm ubezpieczeniowych co miesiąc przeprowadza transmisje live z podsumowaniem miesiąca. Programy robione są z rozmachem, w stylu telewizji śniadaniowej, z łączeniami z pracownikami w różnych miastach – mówi Marcin Łukasik.
Audycje cieszą się dużą popularnością wśród pracowników. Oglądalność podbijają nagrody dla aktywnych uczestników. Jest to dla załogi przerwa w pracy, ale z punktu widzenia pracodawcy wykorzystana w pożyteczny sposób.
W komunikacji zewnętrznej podcast może być wykorzystywany na różne sposoby: do pozycjonowania swoich ekspertów, produktów, do tworzenia poradników, analiz, rozmów z kontrahentami. Marcin Łukasik przekonuje, że jest to dobre narzędzie zarówno dla biznesów B2B, jak i B2C. Podcast może tworzyć firma wynajmująca powierzchnie magazynowe, jak i marka odzieżowa. Wszystko jest kwestią pomysłu i odpowiednio dobranego formatu.
Sposób realizacji podcastu firmowego nie różni się od klasycznych podcastów. Podstawowa zasada – musi być robiony profesjonalnie, a to oznacza opracowanie strategii komunikacyjnej, scenariusza i nagrania w warunkach studyjnych. Dostępne są bardzo różne formaty: gospodarzem audycji jest pracownik firmy, wynajęty prowadzący, np. dziennikarz, dyskusje, a nawet słuchowiska – choć jest to rzadko spotykany format w produkcjach firmowych. W ubiegłorocznej edycji Podcast Roku nagrodę w kategorii Marka sponsorująca podcast odebrał mBank. Jury doceniło słuchowisko „Jazgot”, serial edukacyjny o oszustwach finansowych.
Jak często publikować podcast firmowy? Zasady są podobne jak w przypadku klasycznych podcastów – wskazana jest przede wszystkim regularność. Nagrania powinny być publikowane w określonym dniu, co tydzień lub raz w miesiącu. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie serii odcinków, np. poradników lub przewodników, jeśli audycje dotyczą konkretnych tematów.
- Jeden odcinek można wykorzystywać na wiele sposobów: w newsletterach, w mediach społecznościowych. Podcast nie jest samoistnym bytem, ale powinien być częścią strategii marketingowej i komunikacyjnej firmy – mówi Marcin Łukasik.
Konkurs Podcast Roku
Co jest miarą sukcesu podcastu firmowego? Nie zasięgi, ani liczba odsłuchań. W każdym razie nie jest to podstawowy parametr. Nie mówimy o produkcji dla masowego odbiorcy, ale dla słuchacza, do którego firma chce trafić: klienta, partnera biznesowego, kontrahenta. Jeśli będzie to materiał jakościowy, na pewno znajdzie odbiorców.
Jedną z miar jakości jest doroczny konkurs Podcast Roku im. redaktora Janusza Majki. Wśród ocenianych kategorii są też podcasty produkowane przez firmy. Termin składania zgłoszeń upływa 30 czerwca.
„Puls Biznesu” ma mocno rozbudowany kanał podcastowy PB Podcast, w ramach którego publikujemy szereg regularnie emitowanych audycji tematycznych.
PB Brief – poranny serwis informacyjny dostępny od poniedziałku do piątku od godz. 7:00.
Out of the box – autorski program Mirka Konkela o biznesie, psychologii, filozofii i książkach. Emisja w poniedziałki.
PB Nieruchomości – co wtorek Anna Gołasa zaprasza na przegląd najnowszych informacji z rynku i ciekawą rozmowę z zaproszonym gościem.
Inwestor Wojtek – to propozycja na środę. Inwestor Wojtek to redakcyjny projekt edukacyjny o giełdzie i inwestycjach.
PB Autoportret – czwartkowa audycja prowadzona przez speca od motoryzacji Marcina Bołtryka o historii znanych i mniej znanych marek i ludzi związanych z rynkiem motoryzacyjnym.
PB Bilans – tygodniowe podsumowanie tego co działo się w gospodarce serwowane co piątek przez Marka Chądzyńskiego i Ignacego Morawskiego.
Zapraszamy na nasz kanał podcastowy na stronie pb.pl/podcasty, na nasz kanał youtubowy i na największe platformy podcastowe.