Pogoda nie sprzyjała detalistom

Choć patrząc za okno, trudno w to uwierzyć, to październik był wyjątkowo ciepły. I przez to nieudany dla gigantów branży odzieżowej.

Notowania CCC spadły o 3 proc. po tym, jak obuwnicza spółka zanotowała w ubiegłym miesiącu 466 mln zł przychodów — tylko o 1,2 proc. więcej niż przed rokiem. W sklepach stacjonarnych zanotowano spadek o 6,9 proc., do 374,1 mln zł, sytuację uratował kanał online, który zapewnił 70,5 mln zł przychodów — o 75 proc. więcej niż przed rokiem. Po dziesięciu miesiącach przychody sięgają 3,3 mld zł (+30,9 proc.), w tym w sklepach stacjonarnych 2,67 mld zł (+23,6 proc.), a w kanale online 477 mln zł (+115 proc.). Analitycy Raiffeisen Brokers zwracają uwagę, że w październiku średnia temperatura dla wybranych miast w Polsce wyniosła 10,1 st. C, czyli o 2,7 stopnia więcej niż przed rokiem. „Temperatura jest kluczowym czynnikiem zakupowym w okresie przejściowym między latem a zimą, a październik jest historycznie najważniejszym okresem dla przychodów i wyników CCC” — zaznaczono. Marcin Czyczerski, wiceprezes CCC ds. finansowych, przyznaje, że to właśnie pogoda była przyczyną osłabienia dynamiki przychodów. Ale nie tylko, bo spotęgował to efekt kalendarzowy.

— Średnia temperatura w październiku była o prawie 3 stopnie wyższa niż przed rokiem, dlatego klienci wstrzymywali się z zakupami z kolekcji jesień-zima. Oczekujemy przesunięcia sezonowego szczytu sprzedaży na listopad — mówi Marcin Czyczerski, cytowany przez agencję Bloomberg. Mniej nerwowo inwestorzy zareagowali na dane o sprzedaży, które przedstawiła spółka LPP. Dynamika w październiku (7 proc.) była zbliżona do wzrostu powierzchni sklepów (6 proc.), ale znacznie mniejsza niż we wrześniu (34 proc.). Szacunkowa marża brutto wyniosła 61 pkt. proc. — o 1 pkt proc. więcej r/r.

— Marża jest na bardzo wysokim poziomie i jeśli wzrośnie, to co najwyżej o 1 pkt proc. — mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes spółki, który spadek dynamiki przychodów również tłumaczy niesprzyjającą pogodą.

— We wrześniu było zimno i zanotowaliśmy wzrost sprzedaży, w październiku było cieplej, co ograniczyło zakupy nowych ubrań — dodaje wiceprezes. Narastająco po dziesięciu miesiącach sprzedaż przekracza 5,44 mld zł. To o 16 proc. więcej r/r. Sprzedaż internetowa w październiku wyniosła 35,7 mln zł (+67 proc.), a narastająco 249 mln zł (+106 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Pogoda nie sprzyjała detalistom