Szkolenia są coraz bardziej powszechne. 61 proc. Polaków uczestniczyło w nich w ostatnim roku, a 45 proc. w ostatnich sześciu miesiącach. Częściej są to jednak kursy związane z prostymi wdrożeniami, nowymi wytycznymi w firmie, a rzadziej z długofalowym rozwojem pracownika — wynika z przeprowadzonego na grupie 507 osób badania GoodHabitz, firmy oferującej szkolenia dla pracowników każdego szczebla, z której rozwiązania korzysta ponad 2,5 tys. europejskich firm.

Pracownicy uważają, że budżet na szkolenia jest za niski (44 proc.), a 52 proc. nie ma na ten temat zdania. Poziom szkoleń pozostawia wiele do życzenia: tylko 38 proc. respondentów jest zadowolonych. Przekłada się to na niezadowolenie pracowników, z których tylko 42 proc. sądzi, że ich potencjał jest w pełni wykorzystany przez pracodawcę.
Dla porównania: w USA 65 proc. pracowników korzysta do nauki kompetencji zawodowych z bezpłatnych platform zewnętrznych, np. TED Talks, filmów na YouTubie czy LinkedIn Learning, a materiały szkoleniowe z platform dostarczanych przez pracodawcę stosuje 58 proc. osób — wynika z badania Conference Board.
Dziś szkolenia online są już powszechne, uczestniczyło w nich — w pracy, prywatnie lub i tak, i tak — 80 proc. Polaków, a 73 proc. uważa je za bardziej lub równie skuteczne co szkolenia na żywo. Jest to szczególnie istotne dla osób pracujących zdalnie. W sierpniu 2022 r., gdy przeprowadzano badanie, 58 proc. respondentów pracowała wyłącznie w biurze lub siedzibie firmy, 31 proc. hybrydowo, a 12 proc. w pełni zdalnie. Spośród osób, które nie przychodzą do biura, 64 proc. sądzi, że dostęp do kursów online to duże wsparcie.
Jesteśmy świetni w kompetencjach cyfrowych, potrzebujemy szkoleń w miękkich
Polacy bardzo optymistycznie oceniają własne kompetencje cyfrowe — 59 proc. ma pozytywną opinię, a tylko 14 proc. negatywną. Tymczasem Polska zajmuje dopiero 24., czyli trzecie od końca miejsce pod względem odsetka osób mających podstawowe kompetencje cyfrowe — wynika z badań Eurostatu. Ma je 43 proc. Polaków, podczas gdy średnia unijna wynosi 54 proc.
— Finansowy Barometr ING podawał, że 8 milionów Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii. To wielki kapitał kompetencji, który warto rozwijać dalej w formie pracy hybrydowej. Dzisiaj technologie są coraz bardziej intuicyjne, powszechne, dostępne, bo tańsze i łatwo skalowalne. Optymizm Polaków i wysoka samoocena w zakresie umiejętności wykorzystywania technologii mogą cieszyć, jednak warto uzupełniać je nowymi kompetencjami, które stanowią czynnik sukcesu pracy w grupie — mówi Tina Sobocińska, założycielka HR4future.
Zainwestuj w wiedzę. Poznaj aktualne konferencje i warsztaty “Pulsu Biznesu” >>
Rośnie też w Polsce świadomość dotycząca łączenia kompetencji cyfrowych z miękkimi. 72 proc. respondentów uważa, że to ważna cecha, a taki sam odsetek badanych sądzi, że współczesny menedżer powinien mieć oba rodzaje kompetencji. Na świecie pracodawcy najczęściej skupiają się na szkoleniach z przywództwa i zarządzania (49 proc.) oraz upskillingu i reskillingu pracowników (46 proc.) — wynika z raportu LinkedIn Workplace Learning.
Szkolenia to atut pracodawcy
Pracodawcy, którzy oferują szkolenia, mogą liczyć na większe zainteresowanie kandydatów. 59 proc. Polaków byłoby gotowych zmienić pracę na taką, która oferuje lepsze możliwości rozwoju, a 70 proc. przyznaje, że oferty pracodawców finansujących szkolenia są bardziej atrakcyjne.
— Już na etapie poszukiwania opcji stażu kandydaci zwracają szczególną uwagę, w jaki sposób będą mogli się rozwijać w danej firmie — mówi Marta Steer, szefowa Europejskiego Centrum Wsparcia Biznesu Marsh, którego pracownicy w pierwszym półroczu 2022 poświęcili średnio 25 godzin na projekty podnoszące kompetencje lub pozwalające na zdobywanie nowych.
— Zdecydowaliśmy się na poszerzenie dostępu do platform szkoleniowych. Obecnie korzystamy aż z trzech tego typu rozwiązań online i promujemy wewnętrznie ich możliwości — mówi Daria Cieplak, menadżer ds. HR w Fujitsu Polska.
72 proc. pracowników sądzi, że osoby uczestniczące w kursach są mniej narażone na utratę pracy, a 62 proc. twierdzi, że mają większe szanse na podwyżkę.
— Pozytywny wpływ szkoleń na rozwój kariery to aspekt, który zauważa każda badana grupa zawodowa. Dlatego kultura uczenia się i doskonalenia kompetencji powinna być rozwijana z myślą o wszystkich szczeblach organizacji i jak najszerszym gronie pracowników — podsumowuje Daniel Idźkowski, dyrektor GoodHabitz w Polsce.