Polacy chcą supermarketów czynnych w niedzielę

Radosław Górecki
16-04-2002, 00:00

Konsumenci w Polsce preferują zakupy w nowoczesnych centrach łączących funkcje handlowe z rozrywkowymi.

Analitycy z firmy Cushman & Wakefield Healey & Baker w swoim najnowszym raporcie „Where People Shop” (Gdzie robimy zakupy) twierdzą, że najważniejszą sprawą dla konsumentów jest przyjemność z robienia zakupów. Okazuje się, że przyjemności w robieniu zakupów najczęściej poszukują konsumenci z Włoch, Wielkiej Brytanii i Polski.

Raport przygotowywany przez CWHB jest publikowany raz w roku, pokazuje preferencje konsumentów podczas robienia zakupów. Badania przeprowadzane są w 12 krajach europejskich na grupie 7 tys. respondentów. Po raz pierwszy wyróżniono sześć stereotypowych postaw konsumenckich i podzielono je na następujące kategorie: szukający przyjemności (30 proc. konsumentów w Europie), kupujący o podejściu zasadniczym (18 proc. kupujących), wybredni w kupowaniu żywności (18 proc.), niezależni (12 proc.), entuzjaści (12 proc.) i negatywnie usposobieni (10 proc.)

Z raportu wynika, że konsumenci w Europie, także w Polsce, lubią robienie zakupów w centrach łączących funkcje handlowe i rozrywkowe. Lubią korzystać z kafejek, restauracji, kręgielni czy multipleksów działających przy takich centrach.

W Polsce największą grupę kupujących stanowią właśnie szukający przyjemności. Analitycy zaliczają tu osoby, które kupują odzież częściej niż inni, często zatrzymują się w centrach, aby się czegoś napić lub zjeść. Ważne jest to, że te osoby są za funkcjonowaniem supermarketów w niedzielę. Kolejną liczną grupę stanowią osoby określone przez analityków jako wybredni w kupowaniu żywności. Zaliczają do nich konsumentów, którzy żywność kupują najczęściej na bazarach lub w sklepach osiedlowych, a na zakupy wybierają się pieszo lub autobusem. Liczną grupę w Polsce stanowią także konsumenci określani mianem niezależnych. Zaliczają się do nich osoby najczęściej w wieku poniżej 34 lat, zazwyczaj posiadające dzieci. Konsumenci ci często kupują odzież, jednak, jak zauważają analitycy, wolą kupować bez pomocy pracowników sklepu. Poza Polską takich klientów najczęściej można spotkać we Francji, Wielkiej Brytanii i w Belgii.

Najmniejszą grupę komsumentów stanowią w Polsce osoby, których postawę określono jako entuzjaści. Zaliczają się do nich przede wszystkim kobiety, które wolą dokonywać zakupów przy głównych ulicach handlowych niż w centrach handlowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Polacy chcą supermarketów czynnych w niedzielę