Polacy przeciw wsparciu państwa

DI, PAP
opublikowano: 16-03-2013, 10:12

69 proc. Polaków jest przeciwnych wspieraniu z publicznych pieniędzy takich firm jak PLL LOT - wynika z sondażu przeprowadzonego dla PAP przez TNS Polska. Najwięcej niechętnych takiej formie wsparcia jest wśród rolników i prywatnych przedsiębiorców.

Badanie przeprowadzono na grupie 1000 osób w wieku powyżej 15 lat. Wzięło w nim udział 527 kobiet i 473 mężczyzn.

FOT. Puls Biznesu_Marek Wiśniewski
FOT. Puls Biznesu_Marek Wiśniewski
None
None

Na pytanie "czy państwo powinno z publicznych pieniędzy wspierać takie firmy jak PLL LOT, by uchronić je przez bankructwem?" twierdząco odpowiedziało 31 proc. ankietowanych, a przeciwnego zdania było 69 proc. Za wspieraniem takich firm było 32 proc. mężczyzn i 30 proc. kobiet. Przeciw - 68 proc. ankietowanych mężczyzn i 70 proc. kobiet.

Najwięcej zwolenników ratowania przed bankructwem państwowych firm z publicznych pieniędzy jest w grupie wiekowej 40-49 lat - 34 proc. ankietowanych z tej grupy opowiedziało się za takim rozwiązaniem. Najwięcej przeciwników natomiast jest wśród o dekadę od nich młodszych badanych - 72 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat było przeciwnych.

Biorąc pod uwagę regiony, najwięcej przeciwników ratowania firm takich jak LOT jest w centralnej Polsce (80 proc. przeciw, 20 za). Najbardziej wyrównane proporcje są natomiast na Śląsku: 55 proc. przeciw, a 45 proc. - za.

Szczególnie przeciwni ratowaniu przed bankructwem państwowych firm z publicznych pieniędzy są rolnicy - 82 proc. z nich odpowiedziało na sondażowe pytanie przecząco. Niewielu mniej przeciwników publicznego wsparcia dla przeżywających kłopoty państwowych spółek jest wśród prywatnych przedsiębiorców (79 proc.) i osób zakwalifikowanych do grupy zawodowej kierowników i specjalistów (77 proc.). Najbardziej przychylne są za to osoby zajmujące się domem (37 proc.) i bezrobotni (36 proc.)

Przeciw wydawaniu publicznych pieniędzy na ratowanie państwowych firm jest znaczna część ankietowanych deklarujących się jako lewicowe i centrolewicowe (odpowiednio 72 proc. i 82 proc.). Przychylniej oceniają to ankietowani o poglądach centroprawicowych i prawicowych (odpowiednio 40 i 41 proc. za).

W żadnej z rozpatrywanych grup ankietowanych odpowiedzi pozytywne nie przeważyły negatywnych. Wskazania rozłożyły się po równo (50 proc. za i 50 proc. przeciw) tylko wśród ankietowanych deklarujących, że w ich gospodarstwie domowym jest troje dzieci lub więcej. Bliskie równowagi były też odpowiedzi zwolenników Prawa i Sprawiedliwości. 49 proc. z nich opowiedziało się za wspieraniem z publicznych pieniędzy takich firm jak PLL LOT, a 51. proc. było przeciwnych.

Pod koniec grudnia 2012 r. PLL LOT otrzymały 400 mln zł na ratowanie spółki. Pieniądze te - jak tłumaczył resort skarbu - spółka przeznaczyła na spłatę przeterminowanych zobowiązań (318 mln zł) i pokrycie strat operacyjnych. Do końca stycznia firma wydała już 331,8 mln zł. Sprawa ta wywołała dyskusję w mediach, czy państwo powinno za wszelką cenę pompować publiczne pieniądze w swoje upadające spółki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane