Polacy wśród liderów bankowości cyfrowej

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2017-07-10 13:03
zaktualizowano: 2017-07-10 13:04

Rodzimi konsumenci chętnie korzystają z bankowości online i mobilnej. W tyle nie mogą więc pozostawać również instytucje finansowe – na europejskiej liście najbardziej innowacyjnych jest aż pięć z Polski.

Mastercard sprawdził podejście europejczyków do bankowości cyfrowej. Przebadani zostali internauci z 11 krajów. Polacy znaleźli się w czołówce, zarówno pod względem aktywności konsumenckiej, jak i innowacyjności oferty działających w kraju instytucji finansowych.

Fotolia

Jak się okazuje, w Polsce już 91 proc. internautów co najmniej raz w miesiącu dokonuje transakcji online lub przez smartfona (45 proc. – raz w tygodniu). 68 proc. sięga po nowoczesne, elektroniczne rozwiązania, ponieważ korzystanie z usług finansowych jest wówczas prostsze i bezpieczniejsze. Jedynie 2 proc. Polaków w pełni wystarcza tradycyjna bankowość (średnia w Europie – 5 proc.).

Bankowość cyfrowa w kraju doceniana jest przez klientów głównie za łatwość użycia (63 proc. wskazań), oszczędność czasu (59 proc.), bezpieczeństwo (51 proc.) i niskie opłaty (48 proc.).

Z badania Mastercard wynika również, że 35 proc. respondentów odwiedziło oddział swojego banku w ciągu minionego miesiąca, 70 proc. – ostatniego roku. Niemniej jednak aż 91 proc. Polaków uważa, że tradycyjne banki nie znikną z rynku co najmniej przez najbliższych 10 lat. Zdaniem 68 proc. badanych ich liczba będzie się regularnie zmniejszać. 

Analiza Mastercard uwzględniła również poziom innowacyjności usług cyfrowych oferowanych przez instytucje finansowe w Europie. Do zestawienia najbardziej innowacyjnych firm trafiło pięć jednostek z Polski: ING Bank Śląski, mBank, Bank Millennium, Bank Pekao, PKO Bank Polski.

- Banki działające na polskim rynku często jako pierwsze wprowadzają nowatorskie rozwiązania. Aplikacje mobilne, które funkcjonują dziś w Polsce, należą do najbardziej zaawansowanych w Europie. Coraz częściej integrują też funkcje zbliżeniowych płatności mobilnych i inne nowatorskie rozwiązania, takie jak biometryczne potwierdzanie tożsamości – zaznacza Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.