Polakom trudniej wyfrunąć z gniazda

opublikowano: 23-09-2014, 00:00

Ponad połowa Polaków od 18 do 35 roku życia nie opuściła domu rodziców. Do usamodzielnienia się potrzeba im przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa.

Dla porównania, odsetek Niemców w wieku od 18 do 35 lat, którzy nie opuścili jeszcze domu rodziców wynosi nieco ponad 17 proc., zaś Duńczyków — zaledwie 1,8 proc. Główną przyczyną przywiązania młodych Polaków do rodzinnego gniazda są przede wszystkim kwestie ekonomiczne, ale nie bez znaczenia jest też lęk o przyszłość oraz brak zaufania do sytuacji gospodarczej, panującej na rynku pracy, ale także do banków i deweloperów. Jak wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK), tylko 7 proc. osób między 18 a 31 rokiem życia ma do spłacenia kredyt mieszkaniowy.

Raport „Finansowy portret młodych”, opracowany przez instytut badawczy Millward Brown na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD), wskazuje, że większość przedstawicieli pokolenia Y w Polsce ma większe potrzeby życiowe niż dochody, które wynoszą średnio 2699 zł. Jest to kwota niższa od minimalnych progów

dochodu netto, wymaganych przez banki w Polsce do udzielenia kredytu mieszkaniowego. To w połączeniu z faktem, że tylko niewielka grupa osób może liczyć na mieszkanie zakupione przez rodziców czy dziadków, sprawia, że liczba młodszych Polaków idących na swoje jest mała. Z raportu „Finansowy portret młodych” wynika, że aż 73 proc. Polaków od 18. do 25. roku życia mieszka z rodzicami, w grupie osób między 26., a 30. rokiem życia jest to 42 proc, a miedzy 31., a 35. — 30 proc.

Czy w związku z tym młodzi wynajmują mieszkania? Tak, ale tu też nie można mówić o zjawisku masowym.

— Statystyki Eurostatu pokazują, że tylko 4 proc. Polaków decyduje się na wynajem. Z tych sa- mych danych wynika, że 71 proc. obywateli UE mieszka we własnym lokum. W naszym kraju panuje silne przekonanie, że własne jest lepsze i bezpieczniejsze. I wielu młodych chętnie kupiłoby mieszkanie, wystarczyłoby nieco więcej pieniędzy w portfelu i wzrost poczucia stabilizacji — tłumaczy socjolog i specjalista ds. komunikacji Przemysław Kuć. Są jednak pewne symptomy wskazujące, że tendencja może się odwrócić.

— Kupcami mieszkań w budowanym przez nas Parku Ostrobramska na warszawskiej Pradze-Południe są w większości ludzie młodzi, którzy coraz częściej i bardziej świadomie zwracają uwagę na finansowanie i kwestie związane z zabezpieczeniem inwestycji — mówi Jakub Zagórski, dyrektor marketingu i komunikacji w Skanska Residential Development Poland.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane