To program dla tych, którzy poważnie biorą pod uwagę pracę na własny rachunek, ale mają jeszcze obawy lub brakuje im decyzji albo umiejętności. Jego celem jest zachęcenie Polaków do zakładania nowych firm.

Brakuje wiedzy i finansowania
— W czasach spowolnienia gospodarczego musimy podjąć działania, które sprzyjają przedsiębiorczości i wzrostowi gospodarczemu, a tu rola MSP jest absolutnie kluczowa i stale rośnie — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która organizuje program.
Udział małych i średnich przedsiębiorstw sektora w PKB wynosi 48,4 proc., a liczba zatrudnionych w MSP to dwie trzecie ogółu pracujących. Dodatkowo wzrost gospodarczy w Polsce jest coraz bardziej uzależniony od MSP. Dlatego organizatorzy zachęcają do tworzenia kolejnych małych biznesów.
Dwie grupy wsparcia
Wsparcie ma objąć dwie grupy osób: studentów i absolwentów u progu kariery zawodowej (19-29 lat) oraz osoby już doświadczone (30-49 lat) biorące pod uwagę prowadzenie własnego biznesu.
— Każda z nich dysponuje jakimś kapitałem. Pierwsi mają ogromne chęci i pasję, a drudzy wieloletnią praktykę, którą mogliby wykorzystać na rynku — mówi Monika Dyląg-Sajór, dyrektor departamentu komunikacji zewnętrznej PARP.
(...)
Działania w ramach Narodowego Programu Przedsiębiorczości
Wiedza z zakładania i prowadzenia firmy
Powstanie baza wiedzy dotycząca przedsiębiorczości i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Informacje będzie można zdobyć m.in. na stronie internetowej, przez infolinię i materiały informacyjne.
Konkurs dla młodych przedsiębiorców
Grupa docelowa to osoby w wieku 18-29 lat, w tym studenci i absolwenci. Konkurs będzie polegał na przygotowywaniu biznesplanów. Do półfinału przejdzie sto osób, a do finału — 10. Zaprezentują one swoje biznesplany przed jury. Zwycięzca dostanie 60 tys. zł na realizację projektu, będą też wyróżnienia w postaci nagród rzeczowych. Start konkursu w listopadzie, finał w lutym przyszłego roku.
Konkurs dla II grupy — osób w wieku 30-49 lat
Zmagania są przeznaczone dla osób, które mają pracę, ale nie w ramach własnej działalności gospodarczej i nie są menedżerami wyższego szczebla. Także w tej grupie przewidziany został konkurs biznesplanów. Autorzy 10 najwyżej ocenionych zyskają fachową pomoc w ich dopracowaniu, a najlepszy — finansowanie realizacji (60 tys. złotych). Konkurs wystartuje w lutym, a zwycięzców poznamy w czerwcu.
Konkurs dla władz lokalnych
Skierowany do burmistrzów miast, w których mieszka do 50 tys. mieszkańców. Burmistrzowie wypełniają formularze zgłoszeniowe, które są weryfikowane przez jury. Mieszkańcy mogą wspierać swoje miasta, wypełniając on-line test przedsiębiorczości. Gala zwycięzców odbędzie się w kwietniu 2013 r.
Promocja pracy na swoim
Kampania w ogólnopolskich mediach i na portalach społecznościowych, plenerowe wydarzenia lokalne, współpraca z ekspertami oraz środowiskiem akademickim i biznesowym.